GIV LIV

Bliv frivillig forælderstøtte

Bliv en del af Hjerteforeningens frivillige forælderstøttekorps

Hjerteforeningen har et korps af frivillige forælderstøtter, som alle har et barn med en hjertesygdom, og som lever med de glæder og udfordringer, der kan følge med. De stiller sig til rådighed med telefoniske samtaler, da de grundet Covid-19 ikke kan være fysisk tilstede på Rigshospitalet Børnehjerteafdeling og i Familiehuset ved Århus Universitetshospital.

Frivillige forældre er kommet godt videre i livet, og de stiller sig til rådighed på en anden persons præmisser – de lytter, spørger ind og giver deres erfaring omkring det at have et barn med en hjertesygdom videre, når det efterspørges.

Hvis du er interesseret i at blive frivillig forælderstøtte, kan du læse mere om Hjerteforeningens forventninger til rollen som frivillig forælderstøtte her.

Hvad kræver det at blive forælderstøtte:

For at blive frivillig forælderstøtte skal du til en samtale med en af hjerteforeningens regionale konsulenter.

Derudover skal du :

• Deltage på et obligatorisk basiskursus.
  • Derudover vil du komme på introduktion på enten Rigshospitalet eller Aarhus Universitets Hospitals Familiehus.
  • Du skal minimum kunne binde dig for 2 vagter om måneden.
  • Du skal deltage i Hjerteforeningens erfaringsudveksling, hvilket er 3 gange om året.

Du skal være kommet godt videre i forhold til coping af dit eget liv som forælder til et barn med en hjertesygdom. Du skal have et overskud til andre mennesker. Du skal være empatisk, kunne lytte og have situationsfornemmelse. Du skal have lyst til at bruge dine personlige og praktiske erfaringer i samtalen med andre forældre til nydiagnosticerede børn, hvis de efterspørges.

Hvis du er interesseret i at blive frivillig forælderstøtte kan du læse mere om Hjerteforeningens forventninger til rollen som forælderstøtte her: