Blodprøver tages for at undersøge blodets indhold af forskellige stoffer, der kan være betydende for hjertet, men også for alle de andre organer i kroppen.

Ved en blodprøve udtages blod fra en vene. Vener er de blodårer, som fører blodet tilbage til hjertet. Formålet med en blodprøve er at undersøge blodets indhold af forskellige stoffer – fx enzymer eller hormoner. Blodprøve-svar indgår i lægens vurdering af, hvad der eventuelt kan være galt med hjertet.

En blodprøve tages som regel i albuebøjningen, hvor flere større blodårer ligger lige under huden. Der kan være ubehag forbundet med, at nålen stikkes gennem huden, men derefter er en blodprøve ikke forbundet med ubehag. I princippet kan en blodprøve tages fra enhver blodåre i kroppen.

Blodprøver bruges til forskellige ting i forhold til hjertesygdomme:

• Hvis du er indlagt på mistanke om blodprop i hjertet, så er det blodprøver gentaget med nogle timers mellemrum, der er med til at afgøre, om du har en blodprop i hjertet eller ej. Man måler på hjertemuskel-proteinet troponin, og i nogle tilfælde også på enzymet CK-MB. Hvis koncentrationen af disse stoffer i blodet er forhøjet, er det ofte tegn på, at der er sket skade på hjertemusklen, og at der er en blodprop i hjertet.
  • Hos patienter med hjertesvigt kan man måle natriuretiske peptider, der ved forhøjelse kan være udtryk for forhøjet tryk i hjertets kamre, og kan være med til at afgøre hvilken behandling du skal have.
  • Forskellige former for hjertemedicin kan give bivirkninger, som kontrolleres med blodprøver. Fx kan nyrerne påvirkes eller saltene i blodet kan blive for høje eller lave.
  • Derudover er blodprøver også vigtige for at fastslå, om der kan være andre årsager til de symptomer, der undersøges fx infektion eller leversygdom.