Forskere har indsamlet data over 43 år fra 400.000 mennesker i 19 lande for at undersøge sammenhængen mellem forhøjet kolesterol og risikoen for hjertesygdom. Konklusionen er kendt, men nu fastslået hårdere end nogensinde før, siger forskningschef fra Hjerteforeningen.

I dag er det Verdenshjertedag. Læs meget mere her

De har ikke ligget på den lade side, forskerne. Nej, faktisk har de indsamlet datasæt på datasæt på datasæt over flere årtier med ét mål: at forklare om, hvorfor og hvordan forhøjet kolesterol påvirker din risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom.

Konklusionen er klar. Du skal begynde at leve sundt tidligt i dit liv – så gør du dit hjerte en stor tjeneste

Resultatet er offentliggjort i det førende forskningstidsskrift “The Lancet”.

I alt deltog 400.000 mennesker fra 1970 til 2013. Deltagerne i studiet var fra 19 forskellige lande.

– Forskningen her peger på noget, vi faktisk godt vidste, nemlig, at du skal leve sundt for ikke at få hjertesygdom. Lever du ikke sundt, kan du udvikle forhøjet kolesterol og øge din risiko markant for at få hjertesygdom. Forskellen her er dog også helt unik, fordi skalaen er den største nogensinde. Aldrig har nogen undersøgt så mange data fra så mange mennesker fra så mange lande over så lang tid, forklarer forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen.

– Et andet unikt aspekt ved lige netop denne forskning er, at den peger på, at specielt personer under 45 år skal være opmærksomme på deres kolesteroltal og dermed deres livsstil. For ændres denne ikke til en sund livsstil, vil det højest sandsynligt få konsekvenser.

Risikoen for at udvikle hjertesygdom ved 75-årsalderen, hvis du har forhøjet kolesteroltal, når du er 45 år, er 12-43 procent for mænd og 6-24 procent for kvinder. Men hvis du kan sænke dit kolesteroltal – måske ligefrem halvere det – så kan det reducere din risiko markant.

– Derfor er budskabet både klart og meget troværdigt, når vi kan gentage vores budskab gennem mange år: Sørg for at spise sundt, motionere til hverdag og generelt være opmærksom på dit kolesteroltal. Det kan give dig en bedre livskvalitet og gøre, at du ikke udvikler hjertesygdom, siger Gunnar Gislason.

Forskerne, der står bag studiet, er fra både Danmark, resten af Europa, Australien og Nordamerika. Der indgår i alt 38 studier i forskningen.