Hvilken slankekur er den bedste, hvis du gerne vil tabe dig i vægt? Ingen af dem, siger Hjerteforeningens diætist. Her får du tips og råd til de to ting, du i stedet skal fokusere på, hvis du gerne vil opnå - og fastholde - et vægttab.

Glem alt om de nyeste trends og modediæter.

Hvis du gerne vil tabe dig i vægt, skal du kun koncentrere dig om to ting:

1. At du spiser færre kalorier, end du forbrænder
  2. At du er fokuseret og holder fast

Sådan lyder budskabet fra Lotte Juul, der er diætist i Hjerteforeningen og rådgiver på Hjertelinjen.

Hvis du taber dig, skyldes det ifølge hende ikke, at du har valgt den ene slankekur frem for den anden.

Langt de fleste slankekure har nemlig det til fælles, at kalorieindholdet i råvarerne og måltiderne er lavt.

Derfor har det ikke den store betydning for dit vægttab, om du har fravalgt én kur og tilvalgt en anden.

Lotte Juul forklarer:

– Når du påbegynder den valgte slankekur eller kostplan, har du en stor opmærksomhed på, hvad du spiser, hvor meget du spiser, og hvad du skal undgå.

– Modsat hverdagsmaden, som spises uden den store opmærksomhed, så bidrager dette store fokus på slankekuren til, at vægten rykker sig. Så kuren er underordnet. Det handler om fokus og kalorieunderskud, fortæller hun.

Fastekur er blevet populært

Indenfor de senere år er den såkaldte fastekur også blevet meget populær.

Lotte Juul forklarer om den:

– Fastekuren er sidste skud på stammen og den helt store trend her i januar.

– I fastekuren begrænses spisning til et vindue på 8 timer fx kl. 12-20. Et begrænset tidsrum til spisning nedsætter dit kalorieindtag og skærper dit fokus på hvad du spiser.

– Is, slik og kage indtages normalt efter kl. 20, hvilken fastekurens vindue sætter en stopper for. Faste er derfor kun et middel, på linje med andre slankekure, mens årsagen til vægttab igen er fokus og nedsat kalorieindtag fx pga. færre sødesager, forklarer hun.

Slankekur er ikke vejen frem

Uanset om du overvejer fastekur eller slankekur, bør du dog være klar over én ting:

En simpel, kalorielet kostplan (som fx denne) kan være nøjagtigt lige så effektiv for dit vægttab, som en kompliceret og nøje detaljeret slankekur.

Og på den lange bane er det slet sikkert, at slankekure virker.

I et stort studie med 176.000 overvægtige englændere, opgjorde man vægtdata efter en periode på ni år.

Det viste sig, at kun 1 mand ud af 210 mænd og 1 kvinde ud 124 kvinder formåede at opnå og fastholde en normalvægt.

Flere studier viser samme tendens – nemlig at det kun for ganske få procent lykkes at fastholde et vægttab over længere tid.

– Fokus på kuren fordamper over tid. Vi falder tilbage i gamle vaner, og vægten stiger igen. Så slankekur er ikke vejen frem. Faktisk er det usundt for hjertet, når vægten svinger op og ned, som den gør under en slankekur, siger Lotte Juul Madsen.

Her fortæller Lotte Juul om nogle af de mest populære slankekure og deres faldgruber:

Hvad skal jeg gøre for at tabe mig?

Men hvad er det så, vi skal gøre, når vi vejer for meget? Her er Lotte Juul Madsens råd klart.

– Det handler om at have fokus på sundheden frem for tallet på badevægten. Om at lægge en realistisk plan for en sund livsstil. At få nogle sunde vaner i familien og sunde fødevarer i huset og sætte rammer for det usunde, siger hun.

– Det handler om at lægge sig fast på en ændring af mængder, portionsstørrelser og hyppighed. Det er godt at forsøge at slippe de mange tanker, overvejelser eller forhandlinger, du har med dig selv, om for og imod.

Skal jeg spise eller ikke spise dette?

Problemet er ifølge Lotte Juul Madsen ikke lysten eller trangen til at spise, men mere hvordan vi handler på trangen.

– Tanker om mad, fastfood eller kage kan køre rundt i hovedet og vi kan bruge en masse energi på tanker om mad. Skal jeg eller skal jeg ikke spise det? Jo mere vi forsøger at tage kontrollen eller kæmpe med vores trang til spisning, jo større vokser tankerne sig.

– Vi tænker på mad, måler, vejer og har mentale kampe omkring mad inde i hovedet – skal vi spise dit og dat eller slet ikke spise det, forklarer hun.

Lotte Juul Madsen fortæller, at vi ofte får mere og mere lyst til at spise, men at kampene udmatter os og giver os lyst til helt at opgive den sunde livsstil.

– I stedet skal du vælge at gøre det, som du har sat dig for. Tankerne om mad, når de dukker op, kan du prøve at undgå ved fx at skifte scene og tænke på noget helt andet.

6 tips til at flytte dit mentale fokus

Lotte Juul har her seks tips, som du kan bruge til at flytte dit mentale fokus, når trangen til usund mad melder sig.

1. Lav syv-tabellen i hovedet
  2. Find et drengenavn med hvert eneste bogstav i alfabetet
  3. Gennemgå din sidste ferie. Hvad husker du om landet, byen, hotellet, udflugter, stranden?
  4. Visualiser dit tøjskab og sammensæt fem sæt tøj – bukser, trøje, sko, smykker
  5. Planlæg haven. Hvilke planter skal stå hvor? Hvad skal du købe af; løg, frø, planter, buske?
  6. Gennemgå hele året. Hvem kender du, som har fødselsdag i hver enkelt af årets måneder?

– Dit fokus skal du prøve at få væk fra fristelserne. Du har jo besluttet dig for at leve sundt, så hvorfor tænke mere over det? I starten er det ikke sjovt at motionere, men det var heller ikke sjovt at få børstet tænder som barn.

– Nu tænker du ikke længere over det. Du gør det bare. Det er det punkt, du skal nå hen til. Sunde vaner er ikke noget, du tænker, det er noget, du gør, siger hun.

GUIDE: Hvad kan og bør jeg spise?

Spis gerne Spis sparsomt
Fisk og fiskepålæg

Kylling

Grøntsager