Mentalt fokus er nøglen til vægttab, og der er derfor ikke én speciel slankekur, som kan udpeges som den bedste slankekur. Du skal simpelthen fokusere på at spise færre kalorier, end du forbrænder, siger Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen.

Hvis du taber dig, skyldes det ikke, at du har valgt den ene slankekur frem for den anden, men alene det faktum, at du spiser færre kalorier, end du forbrænder.

Sådan lyder budskabet fra Lotte Juul Madsen, der er diætist i Hjerteforeningen og dagligt taler med danskere, som ringer til Hjertelinjen (telefon 70 25 00 00) for at få råd og vejledning om kosten.

Lotte Juul Madsen fortæller, at de fleste slankekure nemlig har det til fælles, at kalorieindholdet er lavt. Men måske endnu vigtigere: at du er fokuseret.

– Når du påbegynder den valgte slankekur, har du en stor opmærksomhed på, hvad du spiser, hvor meget du spiser, og hvad du skal undgå. Modsat hverdagsmaden, som spises uden den store opmærksomhed, så bidrager dette store fokus på slankekuren til, at vægten rykker sig. Så kuren er underordnet. Det handler om fokus og kalorieunderskud, siger Lotte Juul Madsen.

 

Slankekur er ikke vejen frem

På den lange bane tyder resultaterne ifølge Lotte Juul Madsen dog på, at måden, vi taber os på, ikke virker. I et stort studie med 176.000 overvægtige englændere, opgjorde man vægtdata efter en periode på ni år. Det viste sig, at kun 1 mand ud af 210 mænd med et BMI (Body Mass Index, red.) på over 30 og 1 kvinde ud 124 kvinder formåede at opnå og fastholde en normalvægt. Flere studier viser samme tendens, nemlig at det kun for ganske få procent lykkes at fastholde et vægttab over længere tid.

– Fokus på kuren fordamper over tid, vi falder tilbage i gamle vaner, og vægten stiger igen. Så slankekur er ikke vejen frem. Faktisk er det usundt for hjertet, når vægten svinger op og ned, som den gør underen slankekur, siger Lotte Juul Madsen.

Men hvad er det så, vi skal gøre, når vi vejer for meget? Her er Lotte Juul Madsens råd klart.

– Det handler om at have fokus på sundheden frem for tallet på badevægten. Om at lægge en realistisk plan for en sund livsstil. At få nogle sunde vaner i familien og sunde fødevarer i huset og sætte rammer for det usunde, siger hun.

– Det handler om at lægge sig fast på en ændring af mængder, portionsstørrelser og hyppighed. Det er godt at forsøge at slippe de mange tanker, overvejelser eller forhandlinger, du har med dig selv, om for og imod.

 

Sund livsstil er en kombination af sund mad og motion

Problemet er ifølge Lotte Juul Madsen ikke lysten eller trangen til at spise, men mere hvordan vi handler på trangen.

– Tanker om mad, fastfood eller kage kan køre rundt i hovedet og vi kan bruge en masse energi på tanker om mad. Skal jeg eller skal jeg ikke spise det? Jo mere vi forsøger at tage kontrollen eller kæmpe med vores trang til spisning, jo større vokser tankerne sig. Vi tænker på mad, måler, vejer og har mentale kampe omkring mad inde i hovedet – skal vi spise dit og dat eller slet ikke spise det.

Lotte Juul Madsen fortæller, at vi ofte får mere og mere lyst til at spise, men at kampene udmatter os og giver os lyst til helt at opgive den sunde livsstil.

– I stedet skal du vælge at gøre det, som du har sat dig for. Tankerne om mad, når de dukker op, kan du prøve at undgå ved fx at skrifte scene og tænke på noget helt andet.

 

 

Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen siger:

– Dit fokus skal du prøve at få væk fra fristelserne. Du har jo besluttet dig for at leve sundt, så hvorfor tænke mere over det? I starten er det ikke sjovt at motionere, men det var heller ikke sjovt at få børstet tænder som barn. Nu tænker du ikke længere over det. Du gør det bare. Det er det punkt, du skal nå hen til. Sunde vaner er ikke noget, du tænker, det er noget, du gør.

Ifølge Lotte Juul Madsen ville det være nemmere, hvis vores samfund var indrettet til at fremme det sunde valg.

– Erkendelsen af, at andelen af overvægtige danskere stiger, mens der fortsat mangler effektive vægttabsprogrammer, gør, at Hjerteforeningen sætter fokus på forebyggelse på det samfundsmæssige plan. Hjerteforeningen støtter op om politiske strategier, som fremmer det sunde valg for danskere i alle aldre.

 

GUIDE: Hvad bør jeg spise?

Spis gerne Spis sparsomt

Fisk og fiskepålæg

Kylling

Grøntsager

Frugt

Bælgfrugter (kikærter, bønner, linser)

Rugbrød og fuldkornsbrød

Kartofler

Fuldkornsris og – pasta

Havregryn

Nødder og mandler

Kød fra firbenede dyr

Forarbejdet kødpålæg, pølser og bacon

Smør, fløde og creme fraiche

Lyse boller og hvedebrød

Hvid pasta og hvide ris

Cornflakes og sukkerristet morgenmad

Færdigretter og fastfood

Sodavand, saftevand og juice

Slik, kage, chips og is

Salt og sukker

 

 

LÆS: Vi har mange gode råd og tips til dig om kost

 

 

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte