Forside > Hjælp og råd > Tal med ligesindede

Tal med ligesindede

Håb og styrke til at komme videre i livet. Det er, hvad Hjerteforeningens patientstøtter kan give dig. De har selv stået, hvor du er i dag. Book en samtale i dag.

Intet menneske er en ø. Vi har brug for hinanden. Især i livets mørke stunder.

Når dit hjerte rammes af sygdom, kan du føle dig alene. Selv i øjeblikke, hvor dine nærmeste omfavner dig med kærlighed, støtte og trøst.

Måske har du slet ikke lyst til at fortælle andre om dine inderste tanker. For hvordan kan de overhovedet forstå?

Men du er ikke alene. Andre har stået, hvor du er lige nu. Og er kommet ud på den anden side.

De kender vejen ud af mørket. Og når du tager imod deres udstrakte hånd, kan de også vise dig, hvor den er.

At tale med en person, der selv har stået i din situation, kan have flere fordele. Her er tre af dem, som du måske også vil opleve:

Du mødes af forståelse og empati

En person, der har oplevet den samme sygdom som dig, vil sandsynligvis have en dybere forståelse for de fysiske og følelsesmæssige udfordringer, du står over for.

Dette skaber et særligt bånd baseret på gensidig empati, da de kan relatere til dine oplevelser på en mere nuanceret måde.

Et rum til deling af erfaringer og rådgivning opstår

Mennesker, der har overvundet en sygdom, kan dele deres personlige erfaringer og rådgivning om, hvordan de håndterede behandling, bivirkninger og genoptræning.

Det kan give dig praktiske tips og strategier til at håndtere udfordringerne ved din sygdom.

Når du taler med ligesindet, føler du du mindre isoleret

Sygdom kan ofte føre til følelsen af isolation.

At tale med nogen, der har haft den samme sygdom, kan hjælpe med at reducere denne følelse, da det viser, at du ikke er alene i dine oplevelser, og have en positiv indvirkning på dit mentale velvære.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan kommer man i kontakt med patient-, forælder- og pårørendestøtterne?

Langt de fleste møder dem på hospitalerne, når de er indlagt. Man kan dog på hvilket som helst tidspunkt få en samtale, hvis man gerne vil tale med en, der har prøvet meget af det samme.

Hvad taler I normalt om?

Det er afhængigt af dig. Samtalen vil tage udgangspunkt i dine tanker og dit behov. Patient-, pårørende- eller forældrestøtten kan supplere med, hvad han eller hun gjorde og tænkte, da de var i samme situation.

Hvad hvis jeg har brug for en samtale mere?

De fleste ønsker en samtale mere. Du kan tale med patient-, pårørende- eller forælderstøtten om det. Alternativt kan du altid gå tilbage og booke en samtale mere.

Hvor lang tid går der fra jeg booker en samtale til, jeg bliver ringet op?

Der kan gå op til en uge, før du får et opkald. Patient-, pårørende- eller forælderstøtterne er frivillige, og kan være bortrejst eller andet. Vi prøver at få samtalen gennemført hurtigst muligt – selvfølgelig når det passer dig.

Hvordan ved jeg, at det fx er en patientstøtte som ringer?

Patient-, pårørende- eller forælderstøtterne ringer ofte fra skjult nummer, da de er frivillige, og ikke behøver at udlevere deres kontaktoplysninger. Derfor vil vi opfordre til, at du tager telefonen fra skjult nummer, når du har booket en samtale.

Hvad bruger I mine kontaktoplysninger til?

De bliver kun brugt til at kontakte dig om to ting: En samtale med patient-, pårørende- eller forælderstøtten og til at sende dig et evalueringsskema efter samtalen. Det er frivilligt, om du vil udfylde dette skema, som vi bruger til at blive bedre til at forstår dine og andres behov.

Dine kontaktoplysninger bliver derefter slettet.

Hvad sker der, hvis den patient-, pårørende- eller forældrestøtte ikke har tid?

Vi vil kontakte dig og tilbyde en anden støtte, som gerne vil tale med dig

Michael talte med en patientstøtte
”Jeg var virkelig rystet i tiden efter, at jeg kom hjem fra hospitalet. Jeg havde brug for at tale med en, der havde oplevet det samme som jeg. Samtalen med patientstøtten gav mig nogle konkrete råd, men især en tro på, at mit liv bliver godt igen,” siger Mikael, der efter sin blodprop fandt tryghed i samtalen med en patientstøtte. (modelfoto)
Støtte til patienter
Dorte støtter dig, som er pårørende
“Tøv ikke med at kontakte mig, fortæl, læs af, spørg, lad samtalen føre derhen, hvor du har behov. Jeg vil gerne støtte dig hele vejen, når du har brug for det. Derfor har jeg valgt at være pårørendestøtte og ser frem til gode samtaler. Jeg er klar, vi snakkes ved,” siger pårørendestøtten Dorte fra Skanderborg.
Støtte til pårørende

Genveje

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)