Forside > Forskning > Forskningsstrategi

Forskningsstrategi

Når vi uddeler støtte til hjerteforskning, spørger vi både eksperterne til råds, men også dig der lever med sygdommen. Sådan sikrer vi sammen, at forskningen gavner mest.

Dit liv er hjertet i vores forskningsstrategi. Vi brænder for hjerteforskning.

Ikke bare al forskning. Men den forskning, som gør den vigtigste forskel.

Vi støtter derfor landets dygtigste forskere, der hver dag kæmper for ny viden om livreddende behandling og tryghed i hverdagen for de mere end 500.000 hjertepatienter og pårørende.

Forskning, som skal gavne dig og udelukkende kan lade sig gøre med din hjælp.

Gennem donationer og medlemskaber har hele Danmark siden 1962 støttet hjertesagen. Og midlerne, som vi bliver betroet, er vi meget nøjsomme med at bruge, hvor de gavner mest.

Derfor lytter vi til eksperterne, når vi udvælger de forskningsprojekter, som får støtte.

Men vi stopper ikke der…

Vi mener nemlig, at Hjerteforeningen har en forpligtigelse til at lytte til danske hjertepatienter. Og til alle de pårørende, der også lever med hjertesygdom tæt inde på livet hver dag.

Vi har derfor oprettet et brugerudvalg bestående af danske hjertepatienter, pårørende, og danskere i risiko for hjerte-kar-sygdom.

Brugerudvalgsmøde i Hjerteforeningen den 19. april 2023.

Vi tror på, at dit levede liv giver os unik viden om udfordringer og muligheder.

Sammen er eksperter, patienter og pårørende med til at udpege områder, hvor de mener, at behovet for mere støtte og viden er størst. Efter en sirlig afvejning af behov og muligheder er vi derfor klar til at uddele midler til forskningen.

Se video om, hvordan vi inddrager dig:

Hjerteforeningen og Børnehjertefonden kan således årligt donere cirka 30 millioner kroner årligt til hjerteforskningen.

Det gør vi af én eneste grund. Fordi ny viden redder liv

…for dig og dem, du har kær.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan udvælges de projekter, der modtager forskningsstøtte?

Udvælgelsesprocessen til de projekter, der modtager støtte hvert år, er særdeles grundig. Før et projekt modtager støtte, er det blevet vurderet af et brugerudvalg, et internationalt udvalg bestående af fageksperter, Hjerteforeningens egen forskningsudvalg, samt Hjerteforeningens bestyrelse.

Jeg er hverken hjertesyg eller pårørende. Kan jeg være med til at bestemme, hvilken forskning der skal støttes?

Ja, det kan du faktisk godt. Med jævne mellemrum åbner Hjerteforeningen op for muligheden for at sende os dine spørgsmål om hjerte-kar-sygdom, som hjerteforskere efter din mening bør forsøge at finde svarene på. Du kan stille spørgsmål om alt: Forebyggelse, behandling, hverdagsliv, mental trivsel, medfødt hjertesygdom, specifikke hjertesygdomme – alles input bliver taget med i betragtning.

Er du medlem af Hjerteforeningen, kan du desuden blive en del af Hjerteforeningens
brugerpanel og give din mening til kende om hjerte-kar-patienters og pårørendes vigtigste behov.

Hvorfor lytter vi til danskerne?

Hjerteforeningen er i stand til at støtte dansk hjerteforskning gennem donationer, bidrag og medlemskaber til foreningen. Med andre ord skaber danskerne selv det økonomiske råderum, der gør Hjerteforeningen i stand til støtte hjerteforskningen med mange millioner hvert år. Det ansvar tager vi dybt alvorligt. Derfor mener vi også, at vi skal inddrage til de hjertesyge og pårørende selv, når vi kæmper for hjertesagen.

Hvorfor støtter Hjerteforeningen hjerteforskningen?

Det gør vi fordi hjerteforskningen er vores absolut største våben i kampen mod hjertesygdom. Den nye viden om fx forebyggelse og behandling af hjerte-kar-sygdomme, som Hjerteforeningens forskningsstøtte er med til at skabe, redder hvert år nye liv og forbedrer livskvaliteten for tusindvis af danske hjertepatienter.

Danskerne støtter hjertesagen
Mona donerede til hjerteforskningen, efter hjælpen var nær
"Jeg oplevede, at man ofte blot forklarede min hjerteflimmer med, at jeg var halvgammel, og man ikke kunne gøre mere for mig. Men da jeg så ringede til Hjerteforeningen fik jeg god hjælp", siger Mona, der donerede 400.000 kroner til hjerteforskningen, og fortsætter: "Jeg har en forhåbning om, at det kan hjælpe med at stille bedre og hurtigere diagnoser." (modelfoto)
kiss
GunnarForskning
Forskningsresultater
Vi sørger for, at dit bidrag går til livreddende forskning
"Forskere støttet af Hjerteforeningen arbejder hver dag på, at din donation til hjertesagen bliver brugt bedst muligt på helt ny viden om behandlinger, hjertemedicin og indsigt i livet med hjertesygdom. Og det er jeg som forskningschef utrolig stolt over. Tak fordi du støtter Hjerteforeningen - sammen redder vi liv," siger Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen og mangeårig hjertelæge

Genveje

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)