Hjertebogen er Hjerteforeningens grundbog til alle hjerte-karpatienter, som bliver udskrevet fra et sygehus efter åreforsnævring eller blodprop i hjertet

Hjertebogen er tænkt som et redskab til at skabe overblik i et sygdomsforløb til fordel for både patienter og de nærmeste pårørende.

Bogen udleveres på sygehuset, hvor den bruges som udgangspunkt for en samtale med sygeplejersken eller lægen om, hvad der er sket, og hvad der skal ske efter indlæggelsen.

Bogen kan også læses i hjemmet i ro og mag og bruges som basis for at stille spørgsmål til læger, sygeplejersker, og fysioterapeuter.

Hjertebogen, der kun kan bestilles af Hjerteforeningens kontaktsygeplejersker, kan bestilles her

Hjertebogen kan også downloades ved klik på nedenstående billede

Bogens indhold

• Illustrationer og fakta om, hvordan dit hjerte og kredsløb fungerer og om åreforsnævringssygdomme i hjertet.
  • Kort og klar besked om sygdommenes symptomer og forløb.
  • Introduktion til de undersøgelser og prøver, som de fleste patienter skal igennem, bliver beskrevet og forklaret.
  • Anvisninger på, hvordan du sikrer dig at få den rigtige efterbehandling, og hvordan du lever et godt liv med hjertekarsygdom.
  • Hjælp til at tackle de følelsesmæssige eftervirkninger af indlæggelse og sygdom (det kan du læse endnu mere om i ”Du er ikke alene”, Hjerteforeningens bog om tanker og følelsesmæssige reaktioner efter hjertekarsygdom).
  • En medicinoversigt med viden om den medicin, der oftest anvendes til behandling af blodprop og åreforsnævringssygdom i hjertet.