Forside > Rolf Sørensen og Lisbet Dahl har hjertesygdom – her er 5 symptomer, du kan være obs på
Forskning hjerteklap

Medierne bringer i øjeblikket historierne om kendte personer med hjertesygdom, der ligesom 670.000 andre danskere er ramt. De seneste kendisser er cykelstjernen Rolf Sørensen og skuespillerinden Lisbet Dahl. Få her viden, du kan bruge, hvis du selv er urolig for hjertesygdom.

Tekst madslo - Dato juni 26, 2024

Foto: Gunnar Gislason er forskningschef i Hjerteforeningen. Han peger her på de vigtigste symptomer, du skal være opmærksom på.

”Rolf Sørensen har på grund af hjerteproblemer meldt afbud til TV 2’s dækning af Tour de France denne sommer.”

”Lisbet Dahl sendt med ambulance på hospitalet: – Det kom meget uventet”

Sådan skriver Ekstra Bladet, der er én ud af en række medier, som lige nu bringer historier om de to kendte personer, som har fået hjertesygdom. En sygdom, der desværre koster 1 ud af 5 danskere livet.

Forskningschef Gunnar Gislason (foto) siger i kølvandet på historierne om Rolf Sørensen og Lisbet Dahl:

– Hjertesygdom kan desværre ramme alle, uanset hvem du er, men vi ved, at vi kan redde liv, hvis vi både har de rigtige behandlingsmuligheder klar takket være vigtig hjerteforskning, og hvis vi selv lever sundt. Når det er sagt, så er det godt, at vi kender til vores krop og ikke mindst hjertets signaler. På den måde ved vi også, hvordan vi passer bedst på os selv og vores nærmeste. Er du derfor bekymret for hjertesygdom, så søg viden hos os, siger Gunnar Gislason.

Du kan måske være bekymret for, om du selv har hjertesygdom, eller hvad du skal være opmærksom på. Vi giver dig viden og gode råd herunder.

5 symptomer, du bør være opmærksom på

Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, giver dig her en oversigt over vigtigste symptomer:

Smerter i brystet, som ikke kan forklares eller forsvinder igen. Ring så 1-1-2, da dette kan være tegn på blodprop i brystet.

Forpustethed, smerter, hjertebanken eller ekstra hurtige hjerteslag skal du også holde øje med, ligesom svimmelhed eller pludselig utilpashed er alvorlige symptomer.

Hjertebanken, pludselig fornemmelse for at hjertet slår hurtigt og/eller uregelmæssigt uden oplagt forklaring, fx hvis man motionerer. Hvis det ikke forsvinder efter kort tid, man bliver utilpas, har vedvarende svimmelhed eller oplever besvimmelsesanfald bør man kontakte læge.

Trykken for brystet ved anstrengelse, fx motion, og hvor trykken forsvinder igen, når du stopper anstrengelsen, kan være tegn på indsnævring i kranspulsåren, der kræver undersøgelse.

Ben og især lægmuskler, hvor du får ondt, når du går, kan være tegn på åreforkalkning. En undersøgelse og eventuelt forebyggende behandling med medicin kan være den rigtige løsning