Forside > 5 svar til dig, der er i tvivl, om du skal vaccineres
Gode råd

5 svar til dig, der er i tvivl, om du skal vaccineres

Med efterårets koldere temperaturer følger stigning i smitte af influenza og corona. Her får du svar på 5 typiske spørgsmål om corona- og influenzavacciner.

Tekst Agnete Munk Idon - Dato september 25, 2024

Lad os være ærlige: Udsigten til at rage en omgang feber, ledsaget af snot, hoste, et svælg som sandpapir, ømme led og hovedpine er ikke noget, vi ser frem til, når efteråret og vinteren står for døren.

Og selvom vi forsøger at tage vores forholdsregler, kan de færreste af os nok helt kan undgå et par sygedage, når temperaturerne falder, og vi rykker os mere indendørs og tættere på hinanden.

Når det sker, stiger smitterisikoen nemlig.

Måske du er ekstra bekymret, fordi du har hjertesygdom tæt på livet og ved, at nogle er mere sårbare end andre, når sygdomssæsonen for alvor sætter ind. En måde du kan værne dig mod alvorlige sygdomsforløb, er ved at blive vaccineret mod covid-19 og influenza.

På Hjertelinjen får Hjerteforeningens faglige rådgivere ofte henvendelser om corona og influenza. Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason giver dig nedenfor svar på de oftest stillede spørgsmål om vaccinationer mod covid-19 og influenza.

1) Anbefaler Hjerteforeningen (stadigvæk) hjertepatienter at tage imod corona- og influenzavaccinerne?

Ja, Hjerteforeningen anbefaler fortsat, at hjertepatienter tager imod både corona- og influenzavaccinerne.

Hjertepatienter er en udsat gruppe, og både corona- og influenzainfektioner kan øge risikoen for alvorlige komplikationer, som kan forværre ens tilstand og i nogle tilfælde føre til indlæggelse. Vaccinerne giver en vigtig beskyttelse mod disse infektioner.

2) Kan jeg få både influenza- og coronavaccinen på samme tid?

Ja, det er muligt at få begge vacciner samtidig. Forskning viser, at det er sikkert at modtage influenza- og coronavaccinen ved samme lejlighed, og det kan være praktisk for mange at gøre det på denne måde.

3) Er det relevant at få pneumokokvaccinen samtidig med influenza- og coronavaccinerne, hvis jeg er hjertepatient?

Ja, pneumokokvaccinen kan sagtens tages samtidig med både influenza- og coronavaccinerne. Den beskytter mod lungebetændelse, som kan være alvorlig for hjertepatienter. Hvis du ikke tidligere har modtaget pneumokokvaccinen, kan det være en god idé at overveje den i samråd med din læge.

Vær dog opmærksom på, at pneumokokvaccinen ikke er en del af det offentlige vaccinationstilbud, og du betaler derfor selv for denne vaccine. Rådfør dig evt. med din læge for at høre om muligheden for at få tilskud til vaccinen.

4) Kan jeg stadig smitte andre, selvom jeg er vaccineret?

Ja, selvom du er vaccineret, kan du i visse tilfælde stadig smitte andre. Vaccinerne reducerer dog risikoen for alvorlig sygdom og smitte, men de eliminerer ikke smittefaren helt. Derfor er det fortsat vigtigt at følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger, når det gælder smitteforebyggelse.

5) Modtager jeg en invitation til vaccination?

Er du over 65 år, modtager du i løbet af september en invitation fra Sundhedsstyrelsen eller Statens Serum Institut i din e-boks eller mit.dk til at få en gratis vaccination. Perioden hvor du kan få en gratis vaccination er mellem den 1. oktober og 20. december 2024.

Tilbuddet får du, fordi risikoen for et alvorligt forløb med influenza og covid-19 stiger, jo ældre du bliver. Særligt hvis du har hjerte-, lungesygdom eller diabetes. Derfor tilbydes alle over 65 år en gratis covid-19- og influenzavaccine.

Du modtager ikke en invitation, hvis du er under 65 år og i risikogruppe pga. hjertesygdom, men du kan fra den 26. september bestille tid på www.vacciner.dk.

Bemærk, at du her bliver bedt om at underskrive ved tro og love, at du har en hjertesygdom, for at du gratis kan bestille tid til en vaccine. Tal med din læge, hvis du er urolig eller i tvivl, om du bør blive vaccineret pga. din hjertesygdom, men ellers anbefales det at følge sundhedsmyndighedernes retningslinjer.

mere at vide

Du kan læse mere om, hvordan du bestiller tid til vaccination, og hvor du kan modtage vaccinationerne, på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.  Har du stadig spørgsmål om vaccinationsprogrammet eller brug for at tale med nogen om din eller din nærmestes hjertesygdom, kan du ringe til Hjertelinjen mandag, tirsdag eller torsdag kl. 9-14 på telefon 70 25 00 00.