Efterspørgslen på medicin til behandling af svær overvægt, såkaldt fedmemedicin, er steget kraftigt de senere år. Lægemidlet Wegovy, som Novo Nordisk står bag, er det mest kendte eksempel, og flere lignende produkter er også på vej. Men hvad er medicin til behandling af overvægt og hvad er Wegovy? Det forsøger vi at give dig svar på her.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Lægemidlet Wegovy har fået stor omtale siden det blev lanceret af Novo Nordisk.

Men hvad er medicin mod overvægt og Wegovy i det hele taget?

Hvad indeholder det, hvordan virker det, og er der bivirkninger?

Og hvad skal du holde dig for øje, hvis du selv overvejer at tage lægemidler mod svær overvægt?

Det vil vi prøve at give dig svar på her.

Hvad er lægemidler mod overvægt?

Der er de senere år kommet en række lægemidler mod svær overvægt på markedet, udviklet af medicinalvirksomheder.

De er i folkemunde blevet døbt fedmemedicin.

Det er kort fortalt medicin, der hjælper dig med at tabe dig.

I øjeblikket er der relativt få på markedet, men det vil ændre sig i de kommende år, da flere nye lægemidler er på vej.

Hvad er Wegovy?

Wegovy er eén bestemt slags medicin godkendt til behandling af svær overvægt, og nok det mest omtalte lægemiddel i øjeblikket.

Wegovy er udviklet af Novo Nordisk, og blev godkendt til salg i USA i 2021.

I december 2022 blev Danmark det andet land i verden, der godkendte salg af Wegovy.

Wegovy er en ’udløber’ af et andet lægemiddel ved navn Ozempic.

Ozempic, som indeholder det aktive stof semaglutid,  blev introduceret af Novo Nordisk som diabetesmedicin i 2018.

Hurtigt derefter fandt man ud af, at medicinen havde en positiv bivirkning hos mange af de diabetespatienter, der tog den:

De tabte sig i vægt.

Wegovy er baseret på det samme stof som findes i Ozempic, men i en stærkere dosis.

Hvor meget kan man tabe sig med Wegovy?

Wegovy gives altid sammen med rådgivning til livsstilsændringer, der kan påvirke ens vægttab.

Det skyldes, at især sund kost og motion har indflydelse på, om man opnår den maksimale effekt på vægttab ved brug af Wegovy.

Tidligere studier, hvor livsstilsrådgivning også indgik, har vist at overvægtige gennemsnitligt taber sig med 17 % af vægten efter et års brug af Wegovy,

Det er nok umuligt at svare præcist på, hvor meget den enkelte kan tabe i vægt, men generelt kan man sige at:

• Hvis man tager Wegovy, vil de fleste sandsynligvis tabe sig i vægt
  • Hvis man samtidig formår at spise sundt og motionere regelmæssigt i hverdagen, vil vægttabet med meget stor sandsynlighed blive større og ske hurtigere

En sund livsstil har desuden den ekstra bonus, at den mindsker ens risiko for en lang række hjerte-kar-sygdomme.

Derfor anbefaler Hjerteforeningen også først og fremmest sunde livsvaner.

Og at man betragter Wegovy og andre lægemidler mod overvægt som et supplement til den sunde livsstil, hvis man har svært ved at tabe sig.

Hvordan virker Wegovy?

Wegovy indeholder et aktivt stof ved navn semaglutid, som falder ind under lægemiddelgruppen af GLP-1 agonister.

Det virker på kroppen som et mæthedshormon, der normalt dannes i tyndtarmen.

Semaglutid nedsætter appetitten, reducerer dit energiindtag, og reducerer præferencen for fødevarer med højt fedtindhold.

Konsekvensen er, at din fornemmelse af mæthed øges, du spiser mindre og derfor taber dig.

Hvordan tager man Wegovy?

Wegovy fås lige nu som penne, du sprøjter ind under huden på fx maven en gang om ugen.

På sigt vil det formentlig også blive muligt at tage Wegovy i pilleform.

Når man begynder at tage Wegovy, er der en opstartsperiode på 16 uger, hvor ens dosis gradvist øges.

Til en start vil man skulle tage doser af 0,25 mg, 0,5 mg og 1,00 mg.

Herefter øges dosis til 1,7 mg, og når opstartsperioden er slut, øges ens dosis til 2,4 mg.

Dette er den anbefalede, ugentlige vedligeholdelsesdosis, man skal tage, så længe man bruger Wegovy.

Er der bivirkninger ved Wegovy?

Der er altid bivirkninger ved at tage medicin, og det er også tilfældet ved brug af semaglutid.

De hyppigst rapporterede bivirkninger ved Wegovy er symptomer fra mave-/tarmkanalen.

Det er symptomer som kvalme, diarré, mavesmerter, forstoppelse og opkast.

Symptomerne er dog oftest milde og forbigående, og forsvinder over tid hos de fleste.

Der kan også ske en lille stigning i ens hjertefrekvens.

Stigningen ser dog ikke ud til at give øget risiko for hjertepatienter, ifølge Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason.

Og som med al anden medicin skal det overvejes fra person til person, om de positive effekter overstiger eventuelle bivirkninger.

Oplevelse og gener af bivirkninger varierer nemlig også fra person til person.

Dog har semaglutid, det aktive stof i Wegovy, været brugt i behandlingen af diabetes i lang tid, og sikkerheden er efterhånden veldokumenteret.

Den lille stigning i hjertefrekvens, der kan forekomme, ser umiddelbart heller ikke ud til at give øget risiko for hjerteproblemer.

Det skal dog også siges, at præparater som Wegovy stadig er nye, og langtidseffekterne hos personer uden diabetes kendes derfor ikke endnu.

Kan jeg få tilskud til Wegovy?

I øjeblikket er det ikke muligt at få tilskud til Wegovy, så du skal selv betale for det.

Dog kan en læge søge om enkelttilskud.

Er du medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du herigennem få tilskud til medicinen, men denne mulighed stopper ved årsskiftet.

Sygeforsikringen Danmark stopper med at give tilskud til vægttabsmedicin

Kan jeg købe Wegovy på apoteket?

Kun hvis du har en recept fra din læge.

Wegovy er ikke håndkøbsmedicin, som man kan gå ind fra gaden og købe.

Det skal udskrives til dig af din læge efter en konsultation.

Derfor skal du altid kontakte din læge først, hvis du ønsker at vide mere om Wegovy.

Hvem udskriver lægen Wegovy til?

Sundhedsstyrelsen har per marts 2023 godkendt behandling med Wegovy, hvis:

• Du har en BMI (Body Mass Index) på mindst 30 eller
  • Du har en BMI på mellem 27-30, og samtidig mindst én risikofaktor, såsom: Prædiabetes, type 2-diabetes, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, søvnapnø eller hjerte-kar-sygdom

BMI er et praktisk mål for en persons vægt i forhold til højde.

Du kan beregne din egen BMI her.

BMI bruges til at vurdere graden af under- og overvægt hos voksne (18 år eller derover).

BMI er den bedste metode til at vurdere overvægt hos en population af mennesker, men er ikke nødvendigvis det bedste mål for den enkelte.

BMI tager nemlig ikke højde for fordelingen mellem muskler og fedt.

Meget lave mennesker eller meget muskuløse mennesker kan fejlagtigt klassificeres som overvægtige ud fra BMI på trods af normal fedtmasse.

Derfor benyttes der også andre metoder til vurdering af mængden af kropsfedt blandt andet talje-hoftemål og badevægte med kropsanalyse.

Taljemål og talje-hoftemål kan fortælle noget om, hvor meget fedt der er omkring maven (abdominalt fedt), mens en badevægt med kropsanalyse kan estimere fedtmasse og fedtprocent.

Skal man tage Wegovy hele livet?

Man behøver ikke nødvendigvis tage Wegovy hele livet.

Hvis man stopper med at tage Wegovy, bør man dog være forberedt på, at man sandsynligvis vil tage noget af vægten på igen.

Effekten af det semaglutid, som ens krop får gennem lægemidlet, vil nemlig forsvinde, og den naturlige appetit øges igen.

Foreløbige studier viser også, at der er behov for livslang behandling med Wegovy, hvis man vil opretholde hele sit vægttab.

Derfor er det vigtigt, at man indarbejder sunde vaner omkring kost og motion sammen med opstart af Wegovy, og fastholder vanerne, når man stopper.

Anbefaler Hjerteforeningen medicin mod overvægt til hjertepatienter?

Hjerteforeningen anbefaler først og fremmest motion og en sund, varieret kost som et middel mod overvægt.

Men der kan forekomme tilfælde, hvor overvægten kan være så vanskelig at komme til livs, at der er behov for andre tiltag.

I disse tilfælde kan semaglutid være et muligt ekstra indsatsmiddel.

Hjerteforeningen hilser altid nye lægemidler med dokumenteret effekt velkomne.

Og at det nu er påvist, at semaglutid – ud over at have en positiv effekt på diabetes – kan have en positiv effekt på overvægt, er glædeligt.

Der er på baggrund af nuværende forskning heller ingen væsentlige hjerterisici ved medicinen, som giver anledning til bekymring.

Og er der en konkret og individuel vurdering af, at hjertepatienten kan få gavn af det, er Hjerteforeningen åbne overfor det.

Vil du have gode råd til sund kost og motion?

Gør som over 59.000 andre danskere og tilmeld dig vores gode nyhedsbrev Hjertenyt, der udkommer hver 14. dag.

Du får den nyeste viden om hjertet, forskning og behandling, samt gode råd til at passe på dit hjerte, motionstilbud, hjertesunde opskrifter, webinarer og podcasts.

Tilmeld dig Hjertenyt her.