I Hjerteforeningens podcasts og webinarer finder du en lang række nyttige redskaber til at håndtere og mindske angst, tristhed og bekymringer, hvad enten du er hjertepatient eller pårørende.

Hvordan får vi kontrol over vores bekymringer og angst? Det er et af de spørgsmål, Hjerteforeningen søger svar på i foreningens podcasts og webinarer, som du finder her på hjemmesiden.

De færreste mennesker går gennem livet uden bekymringer. Som hjertesyg eller pårørende til en hjertesyg skal man dog være særligt opmærksom på, at bekymringer, tristhed eller angst ikke kommer til at overtage og fylde for meget i dagligdagen. Særligt i dette coronaår har det været vanskeligt for mange danskere.

Det fortæller forsker og psykolog Susanne S. Pedersen i Hjertekammerets podcast om angst i coronatiden. Hun giver i podcasten en række konkrete råd til at håndtere og minimere angst i hverdagen. Eksempelvis skal man ikke lade sig rive med af mediernes nyhedsstrøm om coronavirussen.

– Hvis du er meget bekymret eller lider af angst, hjælper du ikke dig selv ved hele tiden at følge med i nyhederne, siger Susanne S. Pedersen.

– Hver eneste gang du læser om corona, vil din angst blive aktiveret, og dette kan være med til at fastholde dig i angsten. Se og lyt derfor til nyhederne maksimalt et par gange om dagen, så du er opdateret, og afsæt gerne et bestemt tidsrum, hvor du læser og ser nyheder, forklarer hun.

Et andet godt råd er ifølge Susanne S. Pedersen at huske at lave nogle hyggelige ting i hverdagen: Læs en god bog, lav et lækkert måltid, tal med en ven eller et familiemedlem om, hvad I skal lave, når coronaen er overstået, og hold dig fysisk aktiv med havearbejde eller motion.

Det handler ifølge Susanne S. Pedersen om at udrette noget. Om det er stort eller småt er underordnet, blot man er opmærksom på at aktivere sin krop og rette sin mentale energi i en positiv retning.

I dialog med eksperten under webinaret

Hjertekammeret er kun et af Hjerteforeningens digitale tilbud. En anden mulighed er at deltage i et af vores populære webinarer.

Her er psykisk velvære og håndtering af angst også et væsentligt omdrejningspunkt. De tages blandt andet under behandling i webinaret ”Bevar livsglæden: Tanker og følelsesmæssige reaktioner ved hjertesygdom”.

Her præsenterer psykolog Tania Boriths Lund Pedersen deltagerne for de mest almindelige reaktioner, der kan opstå i tiden efter en hjertesygdom, herunder også de mest alvorlige som angst og depression.

– Nogle oplever nogle ret voldsomme reaktioner, når de bliver ramt af en hjertesygdom. Det kan være sådan noget som at være meget grådlabil i en periode. Der er også nogle, der oplever at blive helt apatiske, at have rigtigt svært ved at tage initiativ til noget. Og andre igen oplever en slags fremmedgørelse, hvor de nærmest oplever det som, at det sker for en anden, ikke dem selv, fortæller Tania Boriths Lund Pedersen i webinaret.

– Andre gange kommer reaktionerne først efter noget tid. Uro, rastløshed, bekymring, angst, tristhed, magtesløshed, vrede og irritation samt nedsat hukommelse, koncentration og søvnbesvær. Det er noget, vi hører om rigtigt ofte, fortæller hun.

Tania Boriths Lund Pedersen kommer i webinaret med en række gode råd og tips til, hvordan man kan håndtere angst og bekymring i hverdagen. Og vil man have de psykiske følgevirkninger under kontrol og i sidste ende helt have bugt med dem, har psykologen især ét godt råd til både hjertesyge og pårørende:

– Det er vigtigt at huske, at angsten skal udfordres. Og det skal ske ét skridt ad gangen. Det er okay at have det sådan. Men man skal hele tiden arbejde på, at det ikke går ind og overtager ens liv. Det er der ikke meget livskvalitet i.

Hvad kan jeg forvente af vores podcasts?

Gennem vores podcasts og webinarer vil vi gerne sætte stemmer og ansigter på de eksperter, du har allermest brug for. Det kan være, du har brug for at høre nærmere om en specifik hjertesygdom fra en hjerteforsker. Måske har du brug for råd og vejledning om psykiske følger af en hjertesygdom fra en psykolog. Eller høre på en diætist, der kan sammensætte en hjertesund kostplan, eller en fysioterapeut, der kan vejlede dig om motion og aktivitet i hverdagen.

Vi håber derfor, at du vil gøre brug af vores digitale tilbud. Er du usikker på, præcis hvad de to formater indebærer, kommer der her en kort forklaring på begge.

Hvad er en podcast?

En podcast er kort fortalt et slags radiointerview eller en samtale mellem en interviewer og en fagperson, hvor der sættes fokus på et emne. Men modsat radioen er der ingen tidsbegrænsninger eller andre indslag, der skal stilles om til, når tiden løber. Derfor er der frit slag for eksperterne til at komme hele vejen rundt om emnet og få lov at gå i dybden.

Et webinar minder mere om online undervisning. Her møder du underviseren på din egen computerskærm hjemme i stuen, og computeren er populært sagt dit kursuslokale. Du kan se og høre underviseren og se plancher og slides på din skærm. Du kan også løbende stille spørgsmål til underviseren.

Det kræver ingen særlige IT-kundskaber at deltage, du skal blot have adgang til en computer eller tablet med internetadgang og lyd.

Invitationer til webinarerne sendes ud til Hjerteforeningens medlemmer og faste støtter. Du behøver dog ikke være medlem for at deltage. Du kan finde kommende webinarer og tilmelde dig via dette link, hvor du også finder optagelser af allerede afholdte webinarer.

Ud over webinaret om psykiske følgevirkninger finder du en lang række andre webinarer på siden. Her sættes der fx fokus på forhøjet blodtryk, atrieflimren eller hjertesund kost og diæter.