Den bedste måde, hvorpå du kan forebygge at blive smittet med coronavirus (COVID-19) og at undgå at give smitten videre til andre, er ved at følge Sundhedsstyrelsens seks generelle råd.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Artiklen er blevet opdateret 17. december

Den bedste måde at forebygge at blive smittet med coronavirus (COVID-19) og at undgå at give smitten videre til andre er ved at følge Sundhedsstyrelsens generelle råd.

Sundhedsstyrelsen opdaterer løbende deres anbefalinger om forebyggelse af smittespredning af coronavirus. Det sker, når der kommer ny viden om coronavirus, revidering af internationale anbefalinger og aktuelle risikovurderinger samt de erfaringer, der gøres både i Danmark og internationalt med smitteforebyggende tiltag.

Vintersæsonen betyder, at vi rykker mere indendørs, hvor det kan være sværere at holde afstand, sikre god hygiejne og udskiftning af luften. I den kommende tid skal vi derfor være særligt opmærksomme på at hjælpe hinanden, så vi kan holde fast i vores hverdag og samtidig forebygge smitte med coronavirus.

Sundhedsstyrelsens 6 generelle råd

1) Gå i selvisolation hvis du har symptomer på coronavirus, er testet positiv eller er nær kontakt til en person, som er smittet med coronavirus

2) Vask dine hænder tit eller brug håndsprit

3) Host eller nys i dit ærme

4) Undgå håndtryk, kindkys og kram

5) Vær opmærksom på rengøring – både derhjemme og på din arbejdsplads

6) Hold afstand – og bed andre om at tage hensyn.

Selvisolation betyder:

– at du skal blive hjemme og ikke mødes med personer, som du ikke bor sammen med

– at du skal undgå tæt kontakt med personer, som du bor sammen med

– at du skal være særligt opmærksom på god hygiejne og rengøring.

Generelt bør du begrænse din sociale omgang med andre. Det gælder både hvor mange du mødes med, hvor længe i er sammen og hvor mange forskellige mennesker, som du ser.

Man ser generelt mindre smittespredning, når aktiviteter holdes udendørs eller i lokaler med god plads og hyppig udluftning.

Sundhedsstyrelsens råd skal indtænkes i alt hvad du foretager dig. Både derhjemme, på arbejdspladsen og i offentligheden.

Hvis er er ét af rådene, som du ikke kan overholde, så hver ekstra forsigtig med at overholde de øvrige.

Du kan læse mere om Sundhedsstyrelsens råd, og om hvordan du bedst forebygger smitte her