Kulden hærger i disse uger, og det får hjertepatienter som dig eller din pårørende til at ringe ind til Hjerteforeningens rådgivning med spørgsmål om, hvordan man passer bedst på hjertet i den kolde tid. Læs første afsnit af ny artikelserie her

Hvor meget kulde kan mit hjerte klare? Er jeg mere udsat, hvis jeg har en hjerte-kar-sygdom? Må jeg fx gå ud, skovle sne eller vinterbade? Spørgsmålene giver Hjerteforeningens rådgivere dig svar på lige her. De modtager nemlig i disse timer henvendelser fra hjertepatienter og pårørende, der stiller spørgsmål til den kulde, som har ramt landet de seneste par uger.

I en ny serie – ”Top 3 tips” – sætter vi fokus på rådgivningens arbejde. Hvilke spørgsmål ringer I ind med og hvad svarer vores rådgivere? Læs første afsnit af artikelserien her.

Må jeg gå ud i kulden?

Svar: Som udgangspunkt kan du godt gå ud i kulden, men det handler om at klæde dig ordentligt på til vejret. Tag gerne en hue på. Ud over kulden kan vind, sne og regn også være med til at kroppen bliver nedkølet, så klæd dig på efter vejrforholdene. Oplever du symptomer i form af fx åndenød eller brystsmerter, når du går ud, så kontakt din læge.

Må jeg skovle sne?

Svar: Er du hjerte-kar-patient og skal ud at skovle sne, så klæd dig ordentlig på, ta´ dig god tid til opgaven og undgå for meget sne, når du skovler. Er du allerede fysisk begrænset af din hjerte-kar-sygdom eller oplever ubehag i forbindelse med at skovle sne, så allierer dig i stedet med en nabo og spørg om han/hun kan klare dagens snerydning.

Kan jeg vinterbade?

Inden du hopper ud i vinterbadning, skal du tale med din læge. Afhængig af din hjerte-kar-sygdom og symptomer, vil lægen vurdere, hvorvidt du har en øget risiko ved vinterbadning. Såfremt lægen har sagt OK, anbefaler vi, at du starter om sommeren. Herved kan din krop langsomt vænne sig til det kolde gys.

Hjertelinjen tilbyder rådgivning

På Hjertelinjen kan du fx få rådgivning inden for det psykologiske, sundhedsfaglige og arbejdsmarkedet. De får hver dag henvendelser fra hjerte-kar-patienter og pårørende om alt fra medicin, behandling, kost og motion. Alle rådgivere har mange års erfaring inden for hjerteområdet, og kan de ikke hjælpe, kender de nogen, som kan.

Find den rådgivning der passer til dig