Ny forskning lavet af bl.a. Hjerteforeningens forskningschef peger på, at ikke-steroid anti-inflammatorisk medicin såsom Ibuprofen ikke er harmløs. Specielt ikke for hjerte-kar-patienter

Professor og forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen mener ikke, at danskerne bør kunne købe det ofte anvendte smertestillende middel Ibuprofen i håndkøb uden nogen form for vejledning. Specielt ikke hjertepatienter.

Årsagen er, at risikoen for hjertestop øges med 31%, hvis du tager et par tabletter Ibuprofen mod eksempelvis hovedpine, i forhold til hvis du ikke havde taget dem.

Det viser en ny dansk forskning fra bl.a. Gunnar Gislason, der også er overlæge og professor på Gentofte Hospital. Forskningen er blandt andet er offentliggjort af European Society of Cardiology.

NSAID-produkter (ikke-steroid anti-inflammatorisk medicin, red.) udsætter hjerte-kar-systemet for talrige belastninger. Blandt andet trækker arterierne sig sammen og dermed forøges blodtrykket – derved større risiko for blodpropper og hjertestop.

Ikke mere end 1.200 mg dagligt

Gunnar Gislason anbefaler, at man ikke tager mere end 1.200 mg Ibuprofen om dagen. Specielt præparatet Diclofenac er ifølge forskningen risikofyldt for patienter med hjerte-kar-sygdomme og den generelle offentlighed. Der er andre og mere sikre smertestillende midler, der kan bruges i stedet.

– Jeg synes ikke, disse præparater bør sælges i supermarkeder og på benzintanke, hvor der ikke er nogen professionel rådgivning om, hvordan man bruger dem, siger Gunnar H. Gislasson, der mener, at de smertestillende non-steroide medicinprodukter kun bør være tilgængeligt på apoteker og kun i begrænsede mængder og lave doser.

Onsdag eftermiddag skriver Lægemiddelstyrelsen i en e-mail til TV 2:

”Det nye studie ser interessant ud og vil indgå i vores samlede vurdering af sikkerheden. Om det giver anledning til yderligere tiltag, er studiet endnu for nyt til, at vi kan udtale os om”.