I 2025 vil Hjerteforeningen gøre en særlig indsats for at øge opmærksomheden på, hvor stor en del af vores kost der består af ultraforarbejdede fødevarer, hvad det betyder for hjertesundheden, og hvilken rolle industriens markedsføring, produktudvikling og tilgængeligheden af produkter spiller. Her følger tre af de initiativer blandt flere andre, Hjerteforeningen sætter i værk:
Boglancering i maj
Med bogen Spis rigtig mad – En guide til et sundere liv uden ultraforarbejdede fødevarer, som udkommer i maj, vil vi udbrede viden om, hvad det er for madvarer, man som forbruger skal være opmærksom på, og hvordan man kan navigere uden om ultraforarbejdede fødevarer i et uigennemskueligt produktunivers.
Kampagne om ultraforarbejdede fødevarer
Med en kampagne ønsker Hjerteforeningen at fange forbrugernes og politikernes opmærksomhed og oplyse om, hvordan vi bliver forført af uigennemskuelig markedsføring, der skubber os mod usunde varer og madvaner.
Høring på Christiansborg i juni
I juni afholder vi sammen med Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse en høring om ultraforarbejdede fødevarer på Christiansborg. Målet med høringen er at sætte gang i en diskussion om, hvilke politiske løsninger der følger i kølvandet på erkendelsen af, at vi står med et samfundsproblem.
Uklarhederne med ultraforarbejdede fødevarer kalder på ny politik. Derfor har vi tre politiske løsningsforslag
Hele 60 procent af danskerne ønsker mere viden til at identificere usunde ultraforarbejdede fødevarer. Det kalder på ny politik, der hjælper de danske forbrugere med at styre udenom og genkende de ultraforarbejdede fødevarer, når de handler ind. Vi har derfor tre konkrete løsningsforslag:
- Tydelig sundhedsoplysning på fødevareemballage
- Differentieret moms
- Kortlægning af andre nationale tiltag
Tydelig sundhedsoplysning på fødevareemballage
En af udfordringerne med ultraforarbejdede fødevarer er, at de grundet uigennemskuelige salgstricks kan være svære for forbrugerne at identificere, fordi de ofte fremstår sundere, end de i virkeligheden er. Det betyder, at forbrugerne risikerer at komme usunde varer i kurven, i troen om at de er sunde. For at komme dette problem til livs, foreslår vi helt konkret:
Indfør tydelig og obligatorisk sundhedsoplysning på forsiden af alle fødevarer, hvor der tages højde for både næringsindhold og forarbejdningsgrad. Denne løsning har vi blandt andet sat fokus på gennem et borgerforslag:
Differentieret moms
Med lavere moms på frugt, grønt og andre sunde råvarer samt højere afgifter på usunde fødevarer som sodavand og slik guider vi indirekte forbrugerne væk fra de ultraforarbejdede fødevarer, da der nu er et økonomisk incitament for at vælge sundt til – hvilket har en dokumenteret effekt.
En kortlægning af andre nationale initiativer
Vi ved nok om ultraforarbejdede fødevarer, til at råbe vagt i gevær, men der er stadig brug for mere viden, for at vi kan sætte ind og hjælpe på flere samfundsniveauer. Derfor foreslår vi, at der udarbejdes en kortlægning af potentielle andre nationale initiativer, fx regulering inden for supermarkedsindretning, skærpet markedsføringslovgivning målrettet børn og unge samt krav til brugen af ultraforarbejdede fødevarer i offentlige institutioner.