Forside > Sådan påvirker alkohol dit hjerte, blodtryk og dit kolesteroltal

Sådan påvirker alkohol dit hjerte, blodtryk og dit kolesteroltal

Tidligere lød fortællingen, at alkohol var godt for hjertet. I dag ved vi at over 200 risikofaktorer, diagnoser og sygdomme er forbundet indtag af alkohol, og at intet alkoholindtag af risikofrit.

Tekst Lotte Juul - Dato oktober 10, 2024

Familien er samlet og en flaske god rødvin kommer på bordet til hyggelig lørdagsmiddag. Om søndagen skåles i et par kolde fadøl hen over fodboldkampen, og en kølig flaske hvidvin åbnes på en sommervarm onsdag. Alkohol er for mange danskere en del af vores hverdag og kultur, når vi mødes socialt.

Men hvordan påvirker alkohol din hjertesygdom, dit blodtryk og dit kolesteroltal? Få svar på fem typiske spørgsmål om alkohol i denne artikel.

Kan alkohol øge blodtrykket?

Ja, specielt hvis du drikker meget på én gang fx drikker en flaske rødvin hen over en aften. Store mængder alkohol indtaget på én gang kaldes ”binge drinking”. Det øger dit blodtryk. Binge drinking øger dit blodtryk i langt højere grad, end hvis alkohol fordeles ud over flere dage.

Sundhedsstyrelsens anbefaling 10-4 gælder ved forhøjet blodtryk. Det betyder max 10 genstande om ugen og max 4 genstande på én gang. Tolerancetærsklen er individuel, og nogle personer med højt blodtryk tåler langt mindre alkohol end anbefalingen. Et stort alkoholindtag kan føre til forhøjet blodtryk, som belaster hjerte og kredsløb.

Påvirker alkohol mit kolesteroltal?

Ja, Et stort alkoholindtag kan påvirke niveauet af triglycerid (fedt i blodet). Triglycerid er en af værdierne, som måles i forbindelse med kolesteroltallet. Forhøjet triglycerid er for nylig sat i forbindelse med øget risiko for blodprop.

De europæiske anbefalinger for forhøjet kolesteroltal anbefaler max 7 genstande om ugen og højest 1 genstand dagligt. Tolerancetærsklen for alkohol er individuel, og nogle personer får høje triglycerider af et endnu lavere alkoholindtag. Ved forhøjet triglycerid er anbefalingen helt at undlade at drikke alkohol.

Kan alkohol aktivere anfald af atrieflimren?

Ja. Når du har atrieflimren, bør du være ekstra opmærksom på dit alkoholindtag. Alkohol kan udløse anfald af atrieflimren. Alkohol kan også forstyrre virkningen af nogle typer blodfortyndende medicin, som gives ved atrieflimren.

Den europæiske anbefaling lyder på, at alkohol skal begrænses til max 8 genstande om ugen, når du har atrieflimren. Tommelfingerreglen er max 3 genstande samme dag, men nogle personer tåler langt mindre.

Kan alkohol give hjertesvigt?

Ja. Der er en klar sammenhæng mellem overforbrug af alkohol og risiko for hjertesvigt. Denne hjertesvigtsdiagnose kaldes ”alkohol kardiomyopati”. Hvorvidt mennesker med hjertesvigt generelt skal undgå alkohol eller have en lavere grænse for alkohol end de generelle anbefalinger, er noget uklart.

Sundhedsstyrelsens anbefaling gælder ved hjertesvigt. Den lyder på max 10 genstande om ugen og max 4 genstande på samme dag. Ved svært hjertesvigt er hjertets pumpekraft (EF) meget nedsat. Hjertet er svækket og her giver det god mening, at alkohol helt undlades eller stærkt begrænses. Alkohol gavner på ingen måde et svækket hjerte.

Hvad anbefaler Hjerteforeningen?

Den eventuelle gavnlige effekt af alkohol, som vi så i studier i tidligere tider, står slet ikke mål med den øgede sygdomsrisiko, som ses i nyere studier i dag. Indtag af alkohol forværrer hjertesygdom, øger risikofaktorer såsom triglycerid og blodtryk, påvirker effekten af nogle typer hjertemedicin, samt øger risikoen for øvrig sygdom i takt med stigende alkoholindtag.

Intet alkoholindtag er risikofrit, lyder Sundhedsstyrelsens vejledning. Så drik ikke blot af vane, men overvej hvornår, hvad og hvor ofte, at alkohol er vigtigt for dig.