Forside > Hvor mange søde sager har du plads til om ugen? Få svaret her
Gode råd

Hvor mange søde sager har du plads til om ugen? Få svaret her

Sukker i begrænsede mængder er ikke skadeligt, men hvor meget har du plads til i din kost, hvis du vil spise sundt?

Tekst Karsten Kjærgaard og Lotte Juul - Dato juni 26, 2024

Lakridspiber, chokoladefrøer, vaffelis, bølgechips og jordbærkage. Det kan blive til en del søde sager i løbet af ugen. Og rigtig mange på et år.

De 35 kilo slik, kage, is, chips og chokolade, som danskerne i gennemsnit køber om året, er for meget. Det svarer til, at hver dansker køber et halvt kilo søde sager hver uge.

Vi danskere spiser faktisk fire gange så mange snacks og søde sager, som vi reelt har plads til i kosten, hvis vi vil spise sundt. Så hvor meget sødt har vi egentlig plads til i den sunde kost?

Det er et godt spørgsmål, som vi har stillet til Hjerteforeningens diætist Lotte Juul.

Højst 5 håndfulde om ugen

— Slikposestørrelserne har vokset sig større og større gennem mange år, og der er nok mange af os, der efterhånden har mistet orienteringen på, hvad en normal portionsstørrelse slik egentlig er, siger Lotte Juul.

— Derfor kan vi hurtigt komme til at spise for meget sukker uden selv at være bevidste om det.

Lotte Juul peger på en ny kampagne fra Fødevarestyrelsen, som hun ser som et rigtigt godt redskab til at bevare overblikket over ens sukkerindtag.

Kampagnen indeholder nemlig et klart og forståeligt budskab, som ses i titlen:

”5 håndfulde om ugen”.

— Kampagnen handler om portioner af snacks og søde sager, hvor din hånd er en pejling for en portion. Så uanset om det er kage på jobbet, slik på sofabordet eller en is på stranden, så har du et brugbart redskab lige ved hånden – en håndfuld = en portion. Det handler helt enkelt om at kigge på vores hænder, siger Lotte Juul.

Det handler om hænder

Ifølge kampagnen kan din hånd nemlig være dit ”portionsværktøj”, som du altid har med dig, og er din rettesnor for portioner af snacks og søde sager.

Små mennesker har små hænder og anbefales små portioner, mens voksne mennesker har større hænder og tåler større portioner af slik og kage end børn.

Men uanset din håndstørrelse og (næsten) din alder, så er budskabet ens for alle.

Anbefalingen i kampagnen lyder på fem let-fyldte håndfulde om ugen for personer mellem 2-70 år som vejledende mål.

Sodavand, saftevand og andre søde drikke – både sukkersødede og de kunstigt sødede må max. udgøre én af ugens fem hænder.

Personer over 70 år har et lavere energibehov og har derfor kun fire håndfulde til rådighed.

Hvis man bliver god til at holde sig inden for højst fem håndfulde snacks og søde sager om ugen, så er man godt på vej.

Grafik: Fødevarestyrelsen

Er sukker da farligt?

— Der er intet skadeligt ved sukker, så længe vi begrænser mængden, fortæller Lotte Juul.

— Det handler mere om mængder og hyppighed. For hvor meget og hvor ofte spiser du slik, kage, chips eller is? Spiser du søde sager på daglig basis? Og hvor stor en mængde sodavand drikker du?

Stort set alle danskere spiser sukker. En gruppe får kun ganske lidt sukker, mens andre danskere spiser en alt for stor mængde.

Lotte Juul peger på, at den gennemsnitlige dansker spiser fire gange mere end anbefalingen – og i den mængde så kan sukker gå hen og blive skadeligt for hjertet, fortæller hun.

— Kampagnen og dens klare budskab er derfor en håndsrækning til dig, som gerne vil ændre på de søde vaner og gøre noget godt for din hjertesundhed og din sundhed generelt. Snacks og søde sager har et højt indhold af kalorier, sukker, salt og mættet fedt, mens indholdet af sunde næringsstoffer er forsvindende lille. Det har derfor betydning for din hjertesundhed, hvor meget sukker, du indtager, siger Lotte Juul.

Ifølge Hjerteforeningens diætist omfatter kategorien ”søde sager” fx slik, kage, chokolade, chips, is, dessert, kiks, myslibarer samt sodavand, energidrikke og andre sukkersødede drikke.

Her får du derfor Lotte Juuls ni gode råd til færre søde sager, som du kan bruge fremover, når du gerne vil holde dig på højst fem håndfulde søde sager om ugen:

• Undgå slik i skabe, skuffer og skåle, som frister over evne.
  • Spis ikke slik og småkager på automatpilot – altså blot fordi det står der.
  • Køb kun det slik/kage og den mængde, som du skal spise i dag.
  • Jo større variation af slik i slikposen – jo mere spiser du.
  • Posens størrelse påvirker din spisning. Jo større pose – jo mere spiser du.
  • Når lysten til sødt melder sig, skift da scene – tag et bad, gå en tur, nip ukrudt i haven.
  • At børste tænder markerer dagens afslutning og vil sætte punktum for din spisning.
  • Når du virkelig har lyst til sødt – spis lidt, men vælg noget godt.
  • Spis altid med opmærksomhed, når du tilvælger søde sager – og nyd hver en bid.
Hvorfor er for meget sukker skadeligt?
  • Stort indtag af sukker kan øge triglycerid i blodet. Triglycerid er en del af dit kolesteroltal, som forøger risikoen for blodpropper.

• Når det handler om kage, is og chokolade, så er sukker i følgeskab med mættet fedt. Denne type fedt kan øge LDL-kolesterol og hermed din risiko for blodprop i hjertet.
  • Stort saltindhold i chips kan over tid øge dit blodtryk.
  • Sukker kan i større mængde føre til overvægt. Overvægt kan øge dit blodtryk og forværre dine anfald, hvis du er diagnosticeret med atrieflimren.
  • Stort indtag af ultraforarbejdede snacks og søde sager øger risikoen for hjerte-kar-sygdom, diabetes og visse former for cancer.
  • Snacks og søde sager kan optage pladsen for sundere fødevarer og drikkevarer. Derved øges risikoen for, at du ikke får dækket behovet for næringsstoffer. Du får mindre af fødevarer med sundhedsgavnlige effekter dvs. dem, som mindsker risikoen for hjertesygdom fx frugt, grøntsager og fuldkornsprodukter.