Forside > 10 mio. dollar til forskning i hjertesygdom hos kvinder
Forskning

10 mio. dollar til forskning i hjertesygdom hos kvinder

Ny international mulighed for forskningsstøtte skal bidrage til at adressere kritiske videnshuller inden for kvinders hjertesundhed.

Tekst Kristian Jakobsen - Dato oktober 8, 2024

Hjerteforeningen lancerer i disse dage – i samarbejde med 11 andre internationale organisationer inden for hjerteområdet – en ny international forskningsmulighed med støtte på op til 10 millioner dollar (ca. 67 mio. kr.) over fem år til forskning i kvinder og hjertesygdom.

Det sker i regi af Global Cardiovascular Research Funders Forum (GCRFF), som er en international alliance af 12 anerkendte organisationer fra ni forskellige lande, der arbejder for at forbedre den globale hjerte-kar-sundhed gennem helt nytænkende forskningsindsatser.

Formålet er at adressere kritiske videnshuller inden for kvinders hjertesundhed, og forskningen skal være relevant i forhold til en bredere global anvendelse og samtidig tydeligt vise, hvordan forskningsresultaterne kan gøre en forskel for patienterne fremover.

Hjerte-kar-sygdom største dødsårsag globalt

”Det er en kæmpestor forskningsbevilling, som er særdeles relevant. Vi mangler ganske enkelt viden om kvinders hjertesundhed, så det er en virkelig god nyhed, at der nu for alvor skrues op for forskningen på dette område. Jeg er særdeles stolt over, at vi har fået etableret dette samarbejde med mange vigtige aktører inden for hjerteforskning. Man skal huske på, at hjerte-kar-sygdom er den hyppigste dødsårsag på globalt plan for både kvinder og mænd,” siger Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen.

Man har indtil for få år siden i forskningsøjemed ikke haft den store opmærksomhed på de markante forskelle, der er mellem mandekroppen og kvindekroppen. Meget af forskningen har således været baseret på den tese, at hvis en behandling var effektiv for en mand, ville den også være effektiv for en kvinde. Men man er blevet mere opmærksom på, at det langtfra altid er tilfældet.

Derfor ændrer man nu fokus og vil fremover allokere flere midler til forskning i hjerterelaterede problematikker i kvindekroppen.

Tilskynder til internationalt samarbejde

Initiativet opfordrer til forskningsprojekter, der fokuserer på at forbedre kvinders hjertesundhed inden for områder, der er underforsket eller kræver bedre forståelse, eksempelvis:

1. Risikofaktorer og forebyggelse af hjertesygdomme på tværs af kvinders forskellige livsfaser
  2. Klinisk diagnose og behandling af sygdomme, der er mere udbredte eller alvorligere hos kvinder
  3. Kønsbestemte mekanismer i hjertesygdomme hos kvinder

Bevillingen på de 10 mio. dollar vil blive uddelt til det forskningsnetværk med den bedste ansøgning, og initiativet tilskynder til internationale, tværfaglige og multi-institutionelle samarbejder for at skabe forskning med global betydning.

Ansøgningsfristen for indsendelse af projektideer er 15. januar 2025, og interesserede kan læse mere her på denne side.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)