Du kan ikke spise dig sund i chokolade, men chokolade med en høj kakaoprocent kan være et godt alternativ til slik, is og kager. Få her overblikket fra Hjerteforeningens diætist over, hvorfor og om chokolade er godt for hjertet.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Juhu, flere undersøgelser viser, at chokolade kan være godt for hjertet. Så bliver det næsten ikke bedre, vel?

Dog er der lige et lille “men”.

– Desværre kan vi ikke udelukke, at andre faktorer som kost og motionsvaner spiller ind på undersøgelsernes resultat. Mængden af chokolade i studierne er nemlig ret begrænset, så måske siger undersøgelserne mere om livsstilen hos de personer med begrænset chokoladeindtag, end det siger noget om effekterne af selve chokoladen, siger Lotte Juul Madsen, der er diætist i Hjerteforeningen.

Hun giver dig her overblikket over, om chokolade er godt for hjertet og hvor godt.

 

Det skal du vide om forskning, flavonoider og chokolade

I flere chokoladestudier har der været fokus på chokoladens indhold af såkaldte flavonoider, der fungerer som antioxidanter og bl.a. beskytter kroppens celler.

– Formodningen er at det er flavonoiderne, som bidrager til chokolades gavnlige effekt. Studierne tyder på, at flavonoiderne kan nedsætte risikoen for hjerteflimmer, sænke blodtrykket og reducere åreforkalkning. Forskningen har dog endnu ikke kunnet give et præcist svar på, om det er flavonoiderne i sig selv, som giver disse positive effekter – og hvorfor skulle de være så sunde for os? spørger Lotte Juul Madsen retorisk.

Flavonoiderne fås også fra frugt, grønt, nødder, te og rødvin.

– Du kan sagtens sammensætte en hjertesund kost rig på flavonoider, helt uden chokolade. Flavonoiderne er blandt de stoffer, som giver de flotte farver til frugt og grønt. Så et varieret indtag af farverig frugt og grønt vil bidrage med et rigt udbud af vitaminer, mineraler og flavonoider til gavn for hjertesundheden, siger hun.

 

Valg af chokolade

Chokolade med en høj kakaoprocent på 70 procent har gode egenskaber.

– Det skyldes at den har et højt indhold af flavonoider samt en overvægt af en bestemt slags mættet fedt (stearinsyre), som ikke synes at øge risikoen for hjerte-kar-sydom i samme grad, som andre mættede fedtsyrer. Dog feder den bitre chokolade på linje med andre chokolader, men forskellen er, at den bitre smag ofte begrænser mængden af spist chokolade i forhold til de lysere, sødere og mere sukkerholdige chokolader, som du ofte spiser i langt større mængde, forklarer Lotte Juul Madsen.

Chokoladens procentangivelse angiver det samlede indhold af kakaosmør og kakaopulver i chokoladen, mens resten er sukker og mælkebestanddele. Chokolade kan være mørk, lys eller hvid og består af kakaopulver, kakaosmør samt sukker og mælk. Chokoladens flavonoider findes i kakaopulveret.

Jo mørkere chokoladen er, desto større er andelen af kakao, og jo højere er indholdet af flavonoider. Mælkechokolade og lys chokolade indeholder langt mindre kakao og derfor også færre flavonoider. Hvid chokolade er lavet rent på kakaosmør og indeholder ikke flavonoider.

Det bedste valg af chokolade er ifølge Lotte Juul Madsen således chokolade med 70 procent kakaoindhold.

 

Mere er ikke bedre

Desværre gælder reglen om ”jo mere, jo bedre” ifølge Lotte Juul Madsen ikke, når det handler om chokolade.

– Forskerne ser ingen effekt af en øget mængde. Og det er ganske små mængder chokolade, der her tales om. I studierne undersøges 10-15 gram, hvilket kun svarer til et par tern. I enkelte studier op til 30 gram daglig chokolade, forklarer Lotte Juul Madsen.

– Det er langt fra alle, som kan holde vægten med et dagligt indtag af chokolade. I stedet kan der være sund fornuft i at vælge chokolade med en høj kakaoprocent, når du trænger til sødt. Selvom kalorieindholdet i chokolade er højt, så er sammensætningen i den bitre chokolade sundere for hjertet end kage, flødeis, kiks, småkager, mælkechokolade og slik, hvor hovedingrediensen er smør, fløde, palmeolie samt sukker.

70 procent chokolade kan derfor ifølge Lotte Juul Madsen ses som et godt alternativ til søde sager generelt.

Hun forklarer:

– Chokolade kan på ingen måde stå alene, men kun som en lille brik i den hjertesunde kost. Der er heller ikke grundlag for at anbefale daglig spisning af chokolade, men på de dage, hvor du virkelig trænger til noget sødt, spis da et par tern 70 procent chokolade samt lidt mandler til en rigtig god kop kaffe.