Behandling med blodtryksmedicin til patienter med den arvelige hjertesygdom hypertrofisk kardiomyopati har ikke indflydelse på sygdomsudviklingen

9.000 danskere lever med den arvelige hjertesygdom hypertrofisk kardiomyopati, hvor hjertet vokser mere end normalt og hjertemusklen bliver for tyk. Uden behandling kan disse patienter se frem til et liv med en række komplikationer og følgesygdomme såsom hjertesvigt og pludselig hjertestop.

De har ingen fordel af at tage en særlig type blodtrykssænkende medicin, som går under navnet losartan, i forhold til anden behandling. Til gengæld oplever de ingen komplikationer ved at tage losartan, fx hvis de lider af forhøjet blodtryk. Det fortalte Anna Axelsson, ph.d. og læge fra Rigshospitalet, da hun for nylig præsenterede sin forskning, støttet af Hjerteforeningen, ved den amerikanske hjertekongres American Heart Association Scientific Sessions i USA.

Under overværelse af flere tusinde hjertelæger fra hele
verden fremlagde hun resultaterne af sin undersøgelse blandt 133
patienter. De blev fulgt i 12 måneder, hvor halvdelen fik losartan og
den anden halvdel fik snydemedicin (placebo). Igennem hele perioden
målte forskerne ændringer i hjertets størrelse hos alle deltagere. Mens
lægerne ikke kunne dokumentere nogen effekt af losartan på væksten af
hjertet, oplevede de heller ikke alvorlige bivirkninger.

– De to sidste ting er vigtige, da det nu er vist, at vi kan bruge den slags medicin til at behandle mod for højt blodtryk hos patienter med hypertrofisk kardiomyopati – noget som tidligere har været uklart, siger Gunnar Gislason, Hjerteforeningens forskningschef.

Ideen til studiet kommer efter, at studier på dyr har vist, at losartan kan begrænse hjertets vækst.

Hjerteforeningen har støttet Anna Axelssons forskning med 12 måneders løn.