Q10

Q10, også kaldet ubiquinon, er et såkaldt co-enzym, som dannes helt naturligt i vores krop.

Et coenzym er et organisk molekyle som binder til enzymer forud for en enzymkatalyseret reaktion og hjælper enzymet med at udføre reaktionen.

Q10 indgår som en del af hjertecellernes omsætning af energi og er vigtig for tilførslen af energi til hjertets arbejde.

Typisk anvendelse

• Ved hjertesvigt.
  • Forhøjet kolesterol.
  • Forhøjet blodtryk.

Forskningen viser

• Der er kun lavet ganske få gode undersøgelser af tilskud med Q10, og der findes derfor ikke dokumentation nok til at kunne anbefale Q10 til hjertepatienter.
  • Noget tyder dog på, at nogle patienter med hjertesvigt måske kan have gavn af et tilskud af Q10, men der skal flere undersøgelser til.
  • Der er ikke dokumentation for, at tilskud med Q10 kan afhjælpe bivirkninger som følge af kolesterolsænkende medicin som statiner.
  • Samlet analyse af undersøgelser har ikke kunne finde nogen blodtryksænkede effekt af Q10-tilskud.
  • Samlet set har studier ikke vist nogen sikker virkning inden for behandling af iskæmisk hjertesygdom, atrieflimren, statin-associerede muskelsmerter eller hypertension.

Sådan virker Q10

• Q10 dannes naturligt i kroppen og spiller en rolle i hjertecellernes energiomsætning. Normalt kan Q10 ikke måles i blodet, og derfor er det en udfordring at fastslå Q10-mangel. Man ved dog, at et årelangt forbrug af statiner sænker kroppens depoter af Q10, men det ser ikke ud til at have nogen betydning.
  • Ved mangel på Q10 kniber det med energien til hjertets arbejde. Et dagligt tilskud af Q10 synes i nogle undersøgelser at kunne styrke den svækkede hjertemuskel hos patienter med hjertesvigt.
  • Muskelsmerter og svækkelse kan have mange andre årsager end mangel på Q10. Alternativt kan det skyldes nedsat kraft i hjertet, bivirkning af statiner eller mangel på næringsstoffer.

Dosis

• Dosis er typisk 30-100 mg og fås via 1-3 kapsler dagligt afhængigt af produkt.
  • Dosis i studier og i behandling øjemed er set op til 200-300 mg.
  • Der går hyppigt 4-12 uger, før man kan mærke en evt. effekt.

Bivirkninger

I sjældne tilfælde har tilskud med Q10 været associeret med gastrointestinale gener, svimmelhed, hovedpine og udslæt.

Interaktioner med lægemidler

• Q10 kan muligvis hæmme virkningen af blodfortyndende medicin (Marevan, Marcoumar og Wafarin), så blødningstiden forkortes. Hvor meget det betyder i praksis, er ikke afklaret.
  • Tilskud med Q10 skal altid ske i samråd med din læge, idet Q10 kan påvirke evt. øvrig medicin.

Anbefaling

Naturlægemidler og kosttilskud kan påvirke den behandling, du får hos lægen eller på hospitalet. Det er derfor en god idé at tale med din læge, hvis du overvejer at tage Q10.

Der er endnu ikke nok dokumentation til at anbefale Q10 til hjertepatienter.

Har du hjertesvigt og sparsom appetit, kan det første skridt være at få kostvejledning hos en klinisk diætist.

Mange patienter med hjertesvigt mangler protein, flere vitaminer og mineraler på grund af sparsomt kostindtag og kan have gavn af en optimal kost fremfor kosttilskud som Q10.