Forside > Bente Klarlund: Del din gåtur med andre og bliv sundere
Forskning

Bente Klarlund: Del din gåtur med andre og bliv sundere

Hjerteforeningen og TrygFondens indsats GÅ MED, hjælper voksne med at finde lokale gå-grupper og være med i sociale og sunde fællesskaber.

Tekst Solveig Høgh Larsen - Dato oktober 10, 2024

Har du nogensinde oplevet noget på en gåtur, som du ønskede at dele med andre? Så er du ikke alene. 64 % af danskerne har haft lyst til at dele deres oplevelse fra en gåtur. Når du går en tur sammen med andre, styrker du samtidig din mentale og fysiske sundhed.

Hjerteforeningen og TrygFondens indsats GÅ MED, hjælper derfor voksne med at finde lokale gå-grupper og være med i sociale og sunde fællesskaber. I en ny, humoristisk kampagnefilm sætter GÅ MED fokus på, hvorfor gåturen ofte bliver sjovere, når man går i et fællesskab.

VIDEO (1 min.)

Kampagnens formål er at få danskerne ud at gå, og det er der behov for. Over halvdelen af danskerne lever nemlig ikke op til anbefalingen om daglig fysisk aktivitet i mindst 30 minutter. Det er ærgerligt, for uden fysisk aktivitet øges risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme. Men bare 20 minutters gang dagligt, hvor man bliver let forpustet, kan reducere risikoen for hjertekarsygdom med 20 procent. Forskning viser også, at deler man gåturen i fællesskab, øger man sin fysiske og mentale sundhed.

Nemmere at komme afsted med andre

En ny rundspørge blandt voksne danskere viser, at knap halvdelen (48%) oplever at det er nemmere at komme ud at gå, hvis de har en aftale med andre. En af motivationsfaktorerne for at komme afsted, er for mange (39%) at snakke med andre på en tur.

Rundspørgen, der er foretaget af Kantar Media på vegne af partnerskabet KOM MED, viser også at:

• 64% af danskerne har oplevet noget på en gåtur, som de efterfølgende har ønsket at dele med andre.
  • En femtedel af voksne danskere foretrækker at gå tur sammen med andre, mens 52% både kan lide at dele gåturen med nogen og til tider gå en tur alene.
  • Knap halvdelen (48%) af danskerne oplever at det er nemmere at komme ud at gå, hvis de har en aftale med andre.

Tallene vækker genklang hos landets nok bedst kendte fortaler for gåturens gavnlige sundhedseffekt, professor Bente Klarlund Pedersen:

”Når du går sammen med andre, får du ikke kun glæden ved at dele oplevelsen på gåturen med andre mennesker. Du får også de sundhedsmæssige fordele ved regelmæssig motion og styrkede sociale relationer,” fastslår professor ved TrygFondens Center for Aktiv Sundhed, Bente Klarlund Pedersen:

”Det at have gode sociale relationer det er en helbredsfaktor på samme niveau som kost og motion. At gå i fællesskab med andre, gavner fysisk og mental sundhed og styrker sociale relationer”, siger hun.

Kom med i fællesskabet

Gang er en enkel motionsform, der ikke kræver særligt udstyr eller særlig erfaring. Men selvom det er nemt, viser det sig, at mange har svært ved at komme i gang. Med Hjerteforeningen og TrygFondens initiativ GÅ MED, er det muligt at finde en lokal gå-gruppe og blive en del af et aktivt fællesskab med andre, som også vil have mere bevægelse ind i hverdagen.

Der er allerede over 200 engagerede gå-værter i Hjerteforeningen, som ugentligt arrangerer gratis gåture i hele landet. Der er derfor god mulighed for at finde et en gå-gruppe i ens lokalområde. I Hjerteforeningen opleves en stor interesse for at komme ud at gå med andre, og blive en del af et aktivt og socialt fællesskab.

”Siden 2021 har vi etableret mange gå-grupper, og uddannet frivillige gå-værter, der arrangerer lokale ture. Når man har en fast aftale med andre mennesker, er det for mange nemmere at komme ud at gå regelmæssigt,” fortæller Hanne Munk Scheller, seniorprojektleder for GÅ MED i Hjerteforeningen, som håber, at flere vil være med i fællesskabet.

”I GÅ MED er der plads til alle. Her handler det ikke om at gå hurtigt eller langt. Det handler om at komme afsted, få gode oplevelser i det fri, og være sammen om sunde bevægelsesvaner,” siger Hanne Munk Scheller.

Har du fået mod på at GÅ MED? Se mere her

GÅ MED er en forebyggelsesindsats i Hjerteforeningen, som vil få flere danskere til at gå sammen i gå-fællesskaber, som bliver drevet af frivillige gå-værter. Hjerteforeningen har igangsat GÅ MED, så flest mulige bevæger sig mere – både mennesker med en hjertesygdom og de mange, som vil kunne undgå sygdom. GÅ MED er en del af Hjerteforeningen og TrygFondens partnerskab KOM MED.  Læs mere om indsatsen og se hvordan du bliver frivillig gå-vært på www.gaamed.dk

Vil du ud at gå med andre? Så kan du finde en lokal gåtur nær dig og komme med på gåtur med en uddannet gå-vært her. Der findes gå-værter i 65 kommuner fordelt over hele landet, og der er plads til endnu flere. Hvis du selv har fået mod på at blive frivillig gå-vært, kan du melde dig til et gratis inspirationskursus her på denne side.

Så sundt er det at gå
  • Regelmæssig gang  forbedrer blodtrykket og mindsker risikoen for åreforkalkning og forhøjet kolesterol og dermed blodpropper. 20 minutter rask gang om dagen reducerer risikoen for hjertekarsygdom med 20% (1,2).
  • Hvis du går 20 minutter hver dag, hvor du bliver let forpustet, så reducerer du risikoen for hjertekarsygdom med 20%.

•

Gang øger det ”gode” kolesterol og nedsætter det ”farlige”. Jo mere du går, desto bedre.

•

Regelmæssig gang beskytter mod senere udvikling af forhøjet blodtryk.

•

Det er især effektivt at gå en tur, efter du har spist. Gå stille og roligt rundt - det kvæler det høje blodsukker.

•

For hver ekstra 1.000 skridt om dagen, falder risikoen for hjertekarsygdom.

•

2,5 times gang om ugen styrker din sundhed og mindsker risikoen for åreforkalkning, forhøjet kolesterol og dermed blodpropper.

• 30 minutters daglig bevægelse forebygger mindst 35 andre sygdomme

• Gåture styrker din hukommelse og koncentration, forbedrer søvnen, forebygger depression og styrker din mentale trivsel.