På de sociale medier eksponeres unge for føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker.
Danske børn og unge eksponeres i udpræget grad for markedsføring af føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker på sociale medier. Det indikerer en stor ny kortlægning gennemført af Hjerteforeningen. Kortlægningen er den første af sin slags i en dansk kontekst.
”Vi skal genteste flere yngre i lipidklinikkerne”
Flere skal opspores med familiær hyperkolesterolæmi. Et nationalt ph.d. projekt ved Aalborg Universitet undersøger blandt andet hvor stor en andel af de henviste på landets lipidklinikker, der bliver diagnosticeret på baggrund af henholdsvis kliniske kriterier og gentest.
Digital markedsføring påvirker børn og unges fødevarevalg
Når børn og unge møder digital markedsføring af fødevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker får de en større præference for produkterne og deres indtag af dem øges. Det viser ny gennemgang af den videnskabelige evidens på området.
Vigtigt at få hjertebørnenes stemme med
Når Hjerteforeningen udvikler indsatser til hjertebørn og deres familier, er det vigtigt også at få børnenes perspektiv med.