Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse har i samarbejde lavet en inspirationsvideo om Røgfri arbejdstid i Allerød Kommune. Se videoen her.

Følg arbejdet i Allerød Kommune ved at se vores video:

Hjemmeside om Røgfri arbejdstid klar til danske kommuner

I anledning af World No Tobacco Day, har Hjerteforeningen lanceret en hjemmeside specielt om Røgfri arbejdstid, som skal hjælpe kommuner med at skabe rammer, hvor der ikke ryges i arbejdstiden, til gavn for medarbejdere og borgere

Hjerteforeningen arbejder for en fremtid, hvor ingen børn og unge ryger. Dette mål skal Hjerteforeningen bidrage til at nå, bl.a. gennem en indsats med at udbrede Røgfri arbejdstid. Hjemmesiden skal hjælpe med at sprede budskabet.

– I Hjerteforeningen mener vi, at strukturel forebyggelse er en af de bedste måder at komme rygning til livs på. Derfor arbejder vi med at udbrede Røgfri arbejdstid i de danske kommuner. Røgfri arbejdstid er en god måde at fjerne synligheden af rygning på og sende et signal til borgerne om, at røgfrihed skal være normen, siger sundhedskonsulent Tina Termansen

15 kommuner har allerede Røgfri arbejdstid. Hjerteforeningen har som målsætning at gøre det så nemt som muligt for de resterende kommuner at følge trop. Erfaringer fra en igangværende undersøgelse foretaget af Hjerteforeningen viser, at det ikke behøver være svært at indføre Røgfri arbejdstid.
– Det handler mest af alt om vilje, men også om at sikre en god proces, hvor rygerne bliver hørt og de udfordringer og barrierer der kunne være bliver anerkendt, siger Tina Termansen.

Ny hjemmeside
På hjemmesiden kan kommuner læse meget mere om Hjerteforeningens arbejde med Røgfri arbejdstid og blive guidet igennem processen med at indføre det. Her kan man også finde masser af inspirationsmateriale og se inspirationsvideoer fra kommuner, der allerede har indført Røgfri arbejdstid.