Hjerteforeningens arbejde med røgfri arbejdstid er afsluttet. Fremover vil Kræftens Bekæmpelse fortsætte arbejdet med udbredelse af røgfri arbejdstid i kommuner og private arbejdspladser. For yderligere information, se her.

Foto: Unsplash, Christopher Burns

Røgfri arbejdstid er defineret som ”et sæt af regler, der forbyder medarbejdere at ryge i arbejdstiden, både indendørs, udendørs og uden for matriklen”. Det betyder, at rygning ikke er tilladt i hele arbejdstiden; hverken i selvbetalte pauser, mellem møder, under transport mellem flere arbejdssteder og ej heller ved hjemmearbejde.

Hjerteforeningen er opmærksomme på det problematiske i at inkludere selvbetalte pauser i den arbejdspladsbestemte røgfri tid. Dels kan der være et juridisk aspekt og dels oplever mange, at det er indgriben i medarbejdernes frihed i fritiden. Hjerteforeningen arbejder fremadrettet på at udbrede røgfri arbejdstid i den arbejdsgiverbetalte tid, herunder de arbejdsgiverbetalte pauser, men vi er opmærksomme på den ekstra værdi, der kan være ved den mest restriktive udgave af røgfri arbejdstid.

Hjerteforeningen mener, at røgfri arbejdstid bør være idealet, men vi er også klar over at tiden ikke er helt moden til det endnu. ​Derfor arbejder vi i Hjerteforeningen med udbredelse af mere røgfri arbejdstid, hvor ambitionen er at arbejdspladser sætter gang i overvejelserne og starter en proces, der resulterer i mindre røg i arbejdstiden blandt medarbejderne.