Hjerteforeningens arbejde med røgfri arbejdstid er afsluttet. Fremover vil Kræftens Bekæmpelse fortsætte arbejdet med udbredelse af røgfri arbejdstid i kommuner og private arbejdspladser. For yderligere information, se her.

Foto: Unsplash, Augustinus Nathaniel

Der findes mange gode argumenter for at indføre røgfri arbejdstid. De argumenter vi i Hjerteforeningen finder mest fordelagtige er følgende:

• Røgfri arbejdstid kan forebygge rygestart
  • Røgfri arbejdstid kan fremme rygestop
  • Røgfri arbejdstid kan være med til at styrke fællesskabet på arbejdspladsen, og fremme en mere ens pausekultur for alle
  • Røgfri arbejdstid mindsker risikoen for, at medarbejdere bliver udsat for tobaksforurenet luft
  • Røgfri arbejdstid sender et vigtigt signal til borgere om, at røgfrihed er normen

Udover ovenstående gevinster, kan røgfri arbejdstid bidrage til sundere medarbejdere. Undersøgelsen Danskernes Rygevaner 2018 viser, at 62 % af de daglige rygere ønsker at holde op. Således kan røgfri arbejdstid gøre rygestop nemmere for de, der ønsker det, da fællesskaberne ikke længere knyttes til rygning. Endvidere viser tal fra en undersøgelse lavet af Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse at 46 % af danskerne ønsker røgfri arbejdstid.

Røgfri arbejdstid vil derudover mindske synligheden af rygning og dermed risikoen for, at nye rygere kommer til eller, at rygere, der gerne vil stoppe, fastholdes i en rygerkultur. Røgfri arbejdstid er således en effektiv forebyggelsesmetode og en god måde at være rollemodel på overfor fx kommunens borgere eller arbejdspladsens kunder og samarbejdspartnere.