Styrketræning medvirker til at øge muskelstyrken i kroppen. Muskler er vores forbrændingsmaskine og er derfor en vigtig faktor til at bevare en stabil vægt og undgå forhøjet blodsukker.

• Styrketræning øger muskelstyrken.
  • Styrketræning forbedrer koordinationen, så risiko for fald mindskes.
  • Styrketræning modner nervesystemet, så impulser løber hurtigere fra hjerne til muskler, herved bliver musklerne aktiveret hurtigere, og du kan afværge et fald. Særligt for ældre gælder det at god muskelstyrke kan medvirke til at opretholde et aktivt liv og ens selvstændighed. Styrketræning i naturen kaldes funktionel styrketræning og kan laves med egen kropsvægt eller et redskab. Funktionel styrketræning er kendetegnet ved, at kroppen som oftest bruger flere muskelgrupper ved en given øvelse og samtidig bruges også stabiliserende muskler.

Hjerteforeningen anbefaler:

Hjerteforeningen anbefaler moderat til hård styrketræning. Det betyder, at du skal gentage en øvelse 10-12 gange i 2-3 serier. Du skal træne med så meget modstand, at du mærker, at den/de arbejdende muskler udtrættes. Du må gerne opleve ømhed i muskler efter styrketræning. Det er dog vigtigt, at du ikke oplever smerter i dine led og ledbånd – så har du trænet for hårdt.

Inspiration til øvelser

Inspiration til styrketræning med redskaber