Hjertestien er lavet i tæt samarbejde mellem 4 foreninger: Hjerteforening Haderslev, Diabetesforeningen, Lungeforeningen og Gigtforeningen.

Stien er anlagt på en gammel jernbanesti Kleinbahn Haderslev der gik fra Haderslev til Fjelstrup gennem Haderslev via traktørstedet Vesterris til Åstrup og videre til Fjelstrup og Chr. Jernbanen fungerede fra 1899 til 1932. Strækningen fra Haderslev Statsbanegård ved Schaumann til Amtsbanegården på Jomfrustien blev indviet i 1899 som en del af strækningen fra Haderslev over Vonsbæk og Fjelstrup til Christiansfeld.

Projektet GÅ MED, skaber samhørighed og oplevelsesture med fælles gåtur, hver onsdag kl 13:30 – der vil altid stå en GÅ MED-vært klar til at modtage dig.