GIV LIV MED 30 TRYK OG 2 PUST

Hvert år rammes ca. 4000 danskere af hjertestop. Rammes du af hjertestop, er din chance for at overleve afhængig af, om et menneske omkring dig griber ind, yder genoplivning og ringer 1-1-2. Hvis der ikke ydes genoplivning, før ambulancen når frem, overlever 1 ud af 31. Hvis et vidne træder til og yder genoplivning overlever 1 ud af 8. Hjerteforeningen vil være med til at sikre, at langt flere danskere tør træde til og er med til at redde liv. Derfor tilbyder Hjerteforeningen nu 30 minutters Giv Liv kurser – introkurser i basal genoplivning. Alle kan deltage og kurset er gratis.

Lær genoplivning!

Du bliver i stand til at genoplive et andet menneske og gøre en forskel, når først uheldet er ude. Kurset er gratis og varer kun 30 minutter.

8 TRIN TIL AT REDDE ET LIV

Trin 1

Undersøg om personen er bevidstløs

Trin 2

Råb om hjælp

Trin 3

Skab frie luftveje

Trin 4

Ring 1-1-2

Trin 5

Hent om muligt en hjertestarter

Trin 6

Giv hjertemassage med 30 tryk

Trin 7

Giv kunstigt åndedræt med 2 pust

Trin 8

Fortsæt 30 tryk og 2 pust til professionel hjælp ankommer

Se og lær genoplivning

For at overleve et hjertestop er det helt afgørende at et vidne træder til og yder genoplivning inden for få minutter.
Se hvordan

Hvem skal være årets hjerteredder 2018

Kender du en, der har reddet liv? Nu kan du indstille en person til at modtage Årets hjerteredder 2018.

Bliv frivillig instruktør i genoplivning

Instruktørkurset klæder dig på til at selv uddanne borgere i dit lokalområde. Alle kan tilmelde sig, og kurset er gratis.

Test din viden om genoplivning!

Er du lynskarp til genoplivning allerede og ved alt om, hvordan du får genoplivet et andet menneske, eller er du ligesom mange danskere i tvivl om, hvad du bør gøre, når uheldet er ude? Tag testen her og få svar.

Myter om genoplivning og hjertestop

Der findes mange historier om hjertestop og genoplivning. Her afliver vi nogle af myterne og erstatter dem med fakta.
Se 5 myter her

Spørgsmål og svar om genoplivning

Vi har samlet de ofte stillede spørgsmål og svar om genoplivning.

Giv Liv med hjertestarter

Den mest effektive behandling af hjertestop opnås, når hjertemassage kombineres med brug af en hjertestarter.
Lær hvordan