Slice 1
Hjertesøskende

Når hun skal på hospitalet, tænker jeg: “Hvad sker der nu???

Karl, 8 år, har en hjertesyg storesøster

Hvad går det med hendes hjertefejl ud på?

– Hun er blevet født med en hjertefejl, så hun er blevet opereret, og nu kører i kørestol, fordi hun har været gennem noget, hvor lægen har skåret op vist i hendes ben og taget nogle metaldele ud, så nu er det hele bare fint igen.

Hvornår fandt du ud af, at hun er hjertebarn?

– Da vi begyndte at tage til Familiekursus med Hjerteforeningen.

Hvad synes du om at være på Familiekursus?

– Det er godt. Det er spændende at komme et nyt sted hen og opleve noget nyt. Vi har været med flere gange.

Er det noget ved det, at hun er hjertebarn, der er svært for dig?

– Nej. Eller måske, jeg ved det ikke rigtigt … jeg kan nogle gange godt være bange for, at det sker noget frygteligt. Når hun skal på hospitalet igen, hvordan vil det så gå? Jeg får det sådan lidt: “Hvad sker der nu???”. Jeg bliver tit bare derhjemme, og så kommer der en eller anden og passer mig. Nogle gange kører jeg også med på hospitalet. Men det er lidt mærkeligt at være med. Det føles lidt som at være til tandlægen.

Hvad gør du, når du bliver bange for, at der sker noget frygteligt?

– Så prøver jeg at slappe af og tælle til ti.

Snakker du med din mor og far om det?

– Nej … det har jeg bare ikke lyst til.

Men hjælper det at tælle til ti?

– Ja. Lidt.

Har du snakket med nogen om det i skolen?

– Jeg snakker kun lidt om det. Og så glemmer jeg det igen.

Er der noget godt ved at have en søster med hjertesygdom?

– Ja! Man kommer med på spændende ture og weekender sammen med en masse andre børn. Og oplever noget sjovt!

Jeg vinder også tit noget, når vi er af sted med Hjerteforeningen – sidste år vandt jeg en cykel på Familiekurset, og en anden gang var vi på en båd, hvor jeg fik jackpot på en spillemaskine, så det sagde “Ding ding ding!!!” i lang tid.