Forside > Mere end 35 mio. kr. indsamlet ved årets Hjertegalla

Mere end 35 mio. kr. indsamlet ved årets Hjertegalla

35.018.276 kr. blev lørdag samlet ind til Hjerteforeningen ved årets Hjertegalla på TV 2 Charlie og TV 2 Play.

Årets Hjertegalla på TV 2 Charlie og TV 2 Play lørdag aften blev en stor succes. Danskerne var igen i år i det gavmilde hjørne og bakkede i stor stil op om hjertesagen.

Værterne Louise Wolff og Jacob Riising var særdeles veloplagte og guidede seerne igennem et show med fokus på den vigtige hjertesag. Der var såvel rørende beretninger fra mennesker med hjertesygdom tæt inde på livet som oplysende forklaringer på nye tiltag fra førende forskere på hjerteområdet.

Ud over det naturlige fokus på hjerterne var Hjertegalla garneret med musikalske indslag fra Tobias Floor, der selv har været ramt af hjertestop, ligesom der var et nyskabende quizshow med en stribe kendte personer, herunder Pernille Højmark, Merete Mærkedahl og Micki Cheng.

I alt blev der samlet 35.018.276 kr. ind til hjertesagen.

– Jeg er både dybt berørt af og rigtig glad for de mange donationer, som er strømmet ind fra såvel private danskere som erhvervslivet. Det store beløb er med til at gøre os i stand til at forske videre i hjertesygdomme og yde støtte til såvel patienter som pårørende, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen og fortsætter:

– Man skal huske på, at 1 ud af 5 danskere dør af hjerte-kar-sygdom, at 670.000 danskere lever med en hjerte-kar-sygdom, og at yderligere 65.700 danskere hvert år rammes af en hjerte-kar-sygdom, så alle donationer er af stor vigtighed i kampen mod sygdommen.

Også hos TV 2 er der glæde oven på årets Hjertegalla:

– Det er opløftende at mærke, at vi fortsat kan samle så mange danskere om den gode sag på TV 2 Charlie. Vi var i forvejen meget spændte på, hvordan seerne ville tage imod den nye store quizdrevne indsamling i showet, men det synes vi lykkedes over al forventning, siger Mads Volck, som er redaktør hos TV 2.

Foto: Per Arnesen/TV 2

Årets Hjerteredder hædret

Prisen som årets hjerteredder blev som vanligt uddelt, og den gik i år til 12-årige Alma Skov Poulsen fra Ålsgårde, som reddede sin far, Henrik, da han faldt om med hjertestop i hjemmet. Alma fik ringet 1-1-2 og hentet hjælp fra naboen, inden hun stak af sted i løb på strømpesokker for at hente den nærmeste hjertestarter.

De indsamlede penge fra Hjertegalla-showet, som var det 13. i rækken, går blandt andet til hjerteforskning, forebyggelse og patientstøtte.

Foto: Per Arnesen/TV 2