GIV LIV

Vil du sænke dit kolesteroltal? Hør eksperternes råd

Unavngivet 3

Forhøjet kolesterol er én af hovedårsagerne til hjertekarsygdomme.

Ca. 25% af den danske befolkning har moderat forhøjet kolesterol, så lider du selv af forhøjet kolesterol, er du bestemt ikke alene.

Derfor har vi her på siden samlet 3 podcasts til dig, der ønsker at sænke dit kolesteroltal.

Her får du:

• Hjerteforskerens viden om årsager og konsekvenser af forhøjet kolesterol
  • Lægens råd til behandling af forhøjet kolesterol
  • Diætistens råd til den rette hjertesunde kost

Lyt med her på siden og bliv klogere på, hvad du kan gøre for at sænke dit kolesteroltal.

Ved at melde dig ind i Hjerteforeningen får du desuden løbende ny viden om hjertesygdom og gode råd til sund livsstil.

(Og du får vores medlemsblad Hjerteliv hjem i postkassen.)

Lyt til eksperternes råd om forhøjet kolesterol

Kan man selv mærke et forhøjet kolesteroltal?

Mere end 2 millioner voksne danskere har et højt kolesteroltal.

Læge Marie Bayer Elming er vært og taler med overlæge Lia Bang, Rigshospitalet, om det gode og det dårlige kolesterol, om årsager til forhøjet kolesterol og ikke mindst om konsekvenserne.

Ca. 30.000 danskere lider af arveligt forhøjet kolesterol, men hvad er det egentligt og hvordan behandles det?

Kan man selv gøre noget ved et forhøjet kolesteroltal?

Lia Bang er overlæge på Rigshospitalet og forklarer om behandlingen af forhøjet kolesterol.

Hvornår er medicinsk behandling vigtig, hvordan virker den og hvilke bivirkninger kan man opleve?

Læge Marie Bayer Elming er vært i denne podcast. Lyt også til del 1:"Kan man selv mærke et forhøjet kolesteroltal?"

Kost, kolesterol og de 5 f’er

Hjertesund kost er både forebyggende og en del af behandlingen ved hjertesygdom.

Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul Madsen, forklarer om kolesterol-sænkende kost og de 5 f’er. Få konkrete råd til hvordan du bytter det usunde fedt ud med det sunde fedt.

Læge Annemie Stege Boyer er vært på podcasten.

GIF-Hjerteliv_01_2022_low

Vil du have 5 kolesterolfattige opskrifter?

Bliv medlem af Hjerteforeningen og få fremover vores populære medlemsblad Hjerteliv direkte hjem i din postkasse 4 gange om året.

I hver udgave af Hjerteliv finder du 5 lækre, hjertesunde og ikke mindst kolesterolfattige opskrifter, som er lige til at klippe ud og prøve af i dit køkken. God appetit!

Bliv medlem og få alle vores gode råd i Hjerteliv!

Gunnar Gislason, Gentofte. 25/09-14
Hjerteforeningen.

Meld dig ind i Hjerteforeningen i dag!

Når du er medlem, vil du kunne modtage Hjerteliv med posten.

Du kan også vælge at få tilsendt en mail med Hjerteliv som digitalt magasin, der kan læses på din computerskærm, tablet eller smartphone.