GIV LIV

Spørgsmål og svar

Her kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål til lotteriet. Finder du ikke svaret på dit spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 70 25 00 00.

Hvor mange gange årligt kan man spille med i Hjertelotteriet?

Man kan købe lodder til og spille med i 8 lodtrækninger i Hjertelotteriet om året.

Forår

• Fastelavnslotteriet
  • Fødselsdagslotteriet
  • Forårslotteriet
  • Finalelotteriet

Efterår

• Sensommerlotteriet
  • Jubilæumslotteriet
  • Efterårslotteriet
  • Julelotteriet
Skal jeg betale gevinstafgift af gevinsterne?

Nej, Hjerteforeningen betaler gevinstafgiften for alle præmier i vores lotterier, så de er skattefrie for dig.

Får jeg direkte besked, når jeg vinder?

Ja, alle vindere i Hjertelotterierne får direkte besked. Derfor vil du få besked enten via brev, mail eller telefon, uanset om du har vundet en bil, kontanter, en rejse, en el-cykel, en ipad eller en af de andre flotte præmier i lotterierne.

Ca. en uge efter trækningen lægges trækningslisten desuden op på siden, der hedder trækningslister – så du selv kan tjekke, om du har vundet.

Tjek her om du har vundet.

Hvordan får jeg min præmie?

Gevinster, der kan sendes med posten, bliver leveret til din adresse inden for en måned efter lodtrækningen.

Levering af cykler og andre større gevinster aftales direkte med vores leverandører. Vi sender dig alle de nødvendige informationer, når du modtager besked om, at du har vundet.

Kontantpræmier udbetales, når vi har modtaget dine oplysninger om, hvor vi skal udbetale gevinsten til. Kontakt vores medlemsservice eller skriv til den mailadresse, der er nævnt i dit vinderbrev.

Trækker I lod blandt samtlige fremstillede lodder?

Nej, kun hvis samtlige fremstillede lodder er blevet solgt.

I Hjertelotterierne trækker vi nemlig kun lod blandt de solgte lodder, og derfor bliver alle udloddede gevinster også vundet hver gang.

Hvorfor vinder jeg aldrig?

Det er ca. 2 ud af 100, som vinder i Hjerteforeningens lotterier. Det betyder, at der er relativt gode vinderchancer i lotterierne. Det er helt og aldeles tilfældigt, hvem der vinder. Vi kan desværre ikke garantere, at du vinder, når du spiller med, men vi kan garantere, at du støtter en god sag, når du deltager i Hjertelotteriet.

Hvad bruger I pengene til?

Lotterierne er en vigtig del af Hjerteforeningens indtægter. Mange tror, at Hjerteforeningen er offentligt finansieret, men det er ikke tilfældet. Næsten alle foreningens indtægter er privat indsamlede midler fra bl.a. lotterierne. Vi er derfor helt afhængige af indtægten fra lotterierne for at kunne indsamle midler til at bekæmpe hjertesygdom i Danmark.

Hvert år bidrager lotterispillerne med millioner af kroner til forskning, forebyggelse og rådgivning, og gør derfor en mærkbar forskel i kampen mod hjertesygdom.

Du kan læse mere om, hvad pengene går til her.

Hvorfor bruger I penge på gevinster i stedet for bare at bruge penge på Hjerteforeningens arbejde?

Vi ville ikke bruge penge på lotterierne, hvis ikke vi vidste, at det kunne betale sig. Rigtig mange får lyst til at støtte lidt ekstra ved at deltage i lotterierne. Når man spiller med i Hjerteforeningens lotterier, spiller man ikke kun med for at vinde, man støtter samtidig den gode sag. Selvom du ikke skulle vinde, så har du støttet Hjerteforeningens livsvigtige arbejde.

Jeg når ofte ikke at spille med, fordi jeg glemmer det inden sidste betalingsdag. Kan jeg undgå dette?
Ja, for du kan tilmelde et eller flere lotterier til Betalingsservice, så sker betalingen automatisk og altid til tiden, og du deltager i den eller de trækninger, du ønsker. Der er ingen ekstra gebyrer ved at benytte Betalingsservice. Faktisk får du 50% ekstra lodder ved tilmelding til betalingsservice.

Dette fordi vi dels sparer penge i administrationsomkostninger, når du betaler via Betalingsservice, og så kan flere penge gå til hjertesagen, og dels fordi vi gerne vil belønne dem, der har lyst til at deltage fast i lotterierne. Selvom du er på Betalingsservice. så kan du altid springe et lotteri over - bare husk at give banken besked inden den 7. i betalingsmåneden.

Hvorfor får man 50 procent ekstra gevinstchancer, hvis man spiller med i lotteriet via Betalingsservice?

Det gør man, dels fordi vi har mindre administration i håndteringen af lotterispil spillet via Betalingsservice, og dels fordi vi gerne vil takke de spillere, som vælger at støtte vores arbejde med et fast støttebeløb.

Hvordan kan jeg betale til lotteriet?
Der er flere måder at spille med:

Betalingsservice: Du kan tilmelde Hjertelotterierne til betalingsservice. Hvis du vælger at gøre det, får du 50 % flere lodder.

Online: Når der er aktive lotterier, kan du købe dine lodsedler online på www.hjertelotteriet.dk og få dine lodnumre tilsendt med det samme pr. e-mail.

Girokort: Hvis du har modtaget et girokort i din postkasse, kan du betale dine lodder via netbank, på posthuset eller i banken.

For at undgå fejl, når du betaler via netbank, er det vigtigt, at du er meget nøjagtig, når du taster den 16-cifrede tallinje, da det er den, vi kan identificere dit spillernummer ud fra.

Hvis ikke du har modtaget lodder og Girokort i postkassen, kan du bestille dine lodder her, eller indbetale på et blankt girokort (Indbetaling til girokonto +14), som du får på posthuset. Her udfylder du girokortet med beløb, navn, adresse og gironummer 07282060. Husk at skrive hvilket lotteri, du ønsker at spille med i i meddelelsesfeltet. Du kan også benytte netbanksbetaling.

Netbanksbetaling: Vælg betalinger ligesom når du vil betale et girokort. Vælg kortartkode 01 og gironummer 07282060. Skriv lotteriets navn (fx August-lotteriet) i meddelelsesfeltet og overfør det beløb, du ønsker at spille med for. Så indløser vi lodder til dig.

Hvis du har spørgsmål til betalingen af lotteriet, er du altid meget velkommen til at ringe til os på 70 25 00 00.
Kan jeg betale via netbank?

Ja, du kan betale dit girokort over netbank eller lave en netbanksbetaling.

Hvis man vil deltage i lotteriet og betale via netbank, skal der så sendes noget ind?

Nej, der skal ikke sendes noget ind.

Hvis du har fået et girokort tilsendt, står det, vi har brug for til at identificere dig, i OCR-linjen. Der er de 16 cifre på forsiden af girokortet under beløbsfeltet.

Hvis du spiller med på netbanksbetaling uden girokort, skal du vælge kortartkode 01 og gironummer 07282060. Skriv det ønskede lotteri i meddelelsesfeltet og overfør det beløb, du ønsker at spille med for. Vi kan identificere dig via din netbank og sender efterfølgende dine lodder til dig.

Hvor meget kan jeg spille for?

Du kan spille for minimum 100 kroner og maksimum 1000 kroner pr. spillernummer. Hvis du vil spille for mere end det, skal du have et ekstra spillernummer.

Så mange lodder får du:

200 lodnumre for 1.000 kr.
110 lodnumre for 600 kr.
90 lodnumre for 500 kr.
60 lodnumre for 350 kr.
40 lodnumre for 250 kr.
30 lodnumre for 200 kr.
13 lodnumre for 100 kr.

Hvis du vælger at spille via Betalingsservice, får du 50% ekstra lodnumre, og du vælger selv hvilke af vores 7 lotterier, du ønsker at spille med i, og for hvor meget. Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at sende os en e-mail.

Hvad går min støtte til?

Din støtte sikrer midler til hjerteforskning, forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme samt støtte og rådgivning til hjertepatienter og pårørende i hele landet.

Har du brug for hjælp?

Har du spørgsmål, kan du altid kontakte vores medlemsservice mandag-torsdag mellem kl. 10.00-14.00 70 25 00 00

eller via mail på medlem@hjerteforeningen.dk.

På vores selvbetjeningsside kan du ændre din adresse, læse om fradragsregler.