Hjerteforeningen kortlagde i 2017, 2018 og 2019, hvilke danske kommuner, der havde indført røgfri arbejdstid. Kortlægningen gennemføres årligt.

Her på siden ses en oversigt over de 51 kommuner der allerede har indført røgfri arbejdstid. Nogle af kommunerne har røgfri arbejdstid med undtagelser, såsom muligheden for at ryge i selvbetalte pauser, eller at flekse ud med det formål at ryge.

Der skal dog gøres opmærksom på, at der ikke opnås de samme fordele, som ved røgfri arbejdstid uden undtagelser. Læs mere om fordelene her.

Røgfri?

Har indført røgfri arbejdstid

Røgfri arbejdstid betyder, at der ikke må ryges i arbejdstiden. Hverken indendørs eller udendørs – heller ikke uden for matriklen. Alle kommunens arbejdspladser har samme rygepolitik.

Har indført røgfri arbejdstid med undtagelser

Røgfri arbejdstid med undtagelser betyder, at det som udgangspunkt ikke er tilladt at ryge i arbejdstiden, men undtagelser kan fx være, at det er tilladt for medarbejderne at flekse ud for at ryge eller tilladt at ryge i overenskomstbestemte selvbetalte pauser.

Har røgfri arbejdstid på enkelte arbejdspladser

Enkelte kommunale arbejdspladser har indført røgfri arbejdstid – med eller uden undtagelser.

Udover de 51 kommuner, som allerede har indført røgfri arbejdstid, forventes yderligere 9 kommuner at indføre røgfri arbejdstid i løbet af 2020 og 2021. Nedenfor ses en oversigt over hvornår de forskellige kommuner har indført røgfri arbejdstid.

Årstal Kommuner
2012 Fredensborg (1.7.) og Norddjurs (1.11.)
2013 Allerød (1.5.), Aarhus (1.3.) og Sorø (1.9.)
2014 Egedal (1.10.), Holbæk (1.1.), Middelfart (1.1.), Struer (1.7.) og Syddjurs (1.1.)
2015 Bornholm (1.4.), Gladsaxe (1.1.) og Guldborgsund (1.8.)
2016 Esbjerg (1.3.), Favrskov (1.1.) og Odder (1.8.)
2017 Kerteminde (1.9.), Lemvig (1.8.), Odense (1.1) og Vallensbæk (1.8.)
2018 Dragør (1.11.), Furesø (1.1.) og Vesthimmerland (1.1.)
2019 Brøndby (1.10.), Holstebro (1.6.), Ishøj (1.8.), Mariagerfjord (1.8.), Nordfyn (1.8.), Randers (1.1.), Rebild (1.1.), Svenborg (1.6.) og Viborg (1.8.)
2020

Albertslund (1.8.), Assens (1.8.), Billund (1.3.), Faaborg-Midtfyn (1.8.), Haderslev (1.1.), Halsnæs (1.8.), Helsingør (1.1.), Hjørring (1.7.), Hvidovre (1.1.), Ikast-Brande (1.5.), Kalundborg (1.8.), Kolding (1.8.), Nyborg (1.8.), Næstved (1.1.), Skanderborg (1.1.), Sønderborg (1.1.), Varde (1.1.), Vejen (1.1.) og Ærø (1.3.)

Kommuner der forventes at indføre røgfri arbejdstid: Hørsholm (1.11.)

2021 Kommuner der forventes at indføre røgfri arbejdstid: Herning (1.1.), Hillerød (1.1.), Gentofte (1.1.), Lolland (1.1.), Odsherred (1.1.), Rødovre (1.1.), Silkeborg (1.4.) og Stevns (1.4.)

Kontakt

Skriv endelig til os, hvis der er kommuner med røgfri arbejdstid, som vi ikke har med på Danmarkskortet eller der er rettelser til oversigten over hvornår kommunerne har indført røgfri arbejdstid. Skriv til roegfriarbejdstid@hjerteforeningen.dk.