GIV LIV

Samarbejdspartnere

Hjerteforeningen har modtaget en flot donation på 5,8 millioner kr. fra Købmand Herman Sallings Fond til at udbrede frivillige patientstøtter på alle landets akuthospitaler. Grundet COVID-19 holder vi dog pause med den fysiske tilstedeværelse af patientstøtter på hospitalerne, men afprøver online samtaler på enkelte hjerteafdelinger. Derudover tilbyder Hjerteforeningen alle hjertepatienter en telefonsamtale med vores patientstøtter.
Salling_Fondene_RGB_POS hjemmeside

Hospitaler

Hjerteforeningen tilbyder under Covid19 onlinesamtaler med en patientstøtte på flere hjerteafdelinger. Når omstændighederne tillader det, vil patientstøtterne igen være fysisk tilstede på hospitalerne.

Bliv samarbejdspartner

Sådan får I Hjerteforeningens patientstøtter tilknyttet hospitalets hjerteafdeling.

Fagnet

Læs mere på fagnet for dig der arbejder indenfor hjerteområdet.

Læs hvad sundhedspersonale siger om patientstøtten på deres afdeling

”Vi har haft patientstøtter på vores afdeling i ca. 3 år. Vi har været virkelig glade for samarbejdet.

Patienterne er utrolig glade for at tale med andre hjertesygepatienter, som er kommet gennem et sygdomsforløb. Det at se, at et andet menneske har overskud til andre, gør at de kan se håb for deres fremtid.”

Afdelings sygeplejerske, Jane Sax, Bispebjerg Hospital

”I den uformelle samtale med en "ligestillet", der på egen krop har gennemgået noget "lignende" får patienten mulighed for at sætte ord på oplevelsen af den akutte indlæggelse og de tanker og spekulationer på livet efter udskrivelsen. Den uformelle samtale kan vi som professionelle ikke deltage i på samme vis som en patientstøtte.

Derfor vil Hjerteafsnittets personale helt klart anbefale andre Hjerteafdelinger at gøre brug af patientstøtterne fra Hjerteforeningen, da det giver værdi for den enkelte patient/pårørende. Patientstøtterne kan være med til at bidrage med en anden vinkel, end vi som professionelle kan gøre.”

Afd. Sygeplejerske Jette Brodersen, Viborg Sygehus