Ingredienser

Tilberedning

Slankemorgenmad til 2 personer

Røræg
Pisk æg og vand sammen og krydr blandingen med salt og friskkværnet peber. Varm margarinen på en lille slip let-pande og hæld æggeblandingen på. Lad blandingen stivne let ved middel varme. Rør i blandingen. Den er færdig, når den er stivnet, men stadig lidt fugtig. Drys purløg over.

TIP
Røræg kan tilberedes dagen i forvejen og opbevares i køleskabet. Den smager også godt på rugbrød med røget filet eller røget svinemørbrad.

Æg og kolesterol: Æggeblommer, indmad, torskerogn og skaldyr hører til de mest kolesterolholdige fødevarer, men kolesterolrige madvarer påvirker vores kolesteroltal ganske lidt eller slet ikke. Kroppen danner selv den mængde kolesterol, den har brug for. Når vi spiser kolesterolholdig mad, regulerer kroppen sin egen produktion derefter. Hos nogle mennesker er denne regulering ikke god nok, og derfor anbefaler Hjerteforeningen, at vi for en sikkerheds skyld højst spiser tre æg (æggeblommer) om ugen.

Salat
Saftige og sprøde salatblade under pålægget på knækbrødet gør fedtstof unødvendigt.

TIP
Dyp æggene i kogende vand 30 sekunder for at mindske risikoen for salmonella eller brug pasteuriserede hele æg.

Energifordeling pr. person, medmindre andet er angivet

Ca. 1400 kJ (ca. 300 kcal)

Slank med Hjerteforeningen