Ingredienser

• 1 løg
  • 1 laurbærblad
Filotarteletter
  • 1 muffinform til 6 stk.
  • 2 ark filodej
  • 2 spsk olivenolie
Aspargescreme
  • 1 lille bundt grønne asparges, 300 g
  • 1 porre
  • 1½ dl skyr eller fromage frais
  • 1 spsk fedtreduceret mayonnaise
  • 1 lille bundt purløg
  • salt og peber
  • reven skal af 1 ubehandlet citron

Tilberedning

Kylling:
Rens kyllingen. Rens grøntsagerne og skær top og bund af gulerod og porre. Skær løget i både. Kom grøntsager og løg i en gryde sammen med kyllingen. Hæld koldt vand på så det dækker og bring kyllingen i kog. Skum af og kog kyllingen under låg i ca. 1 time. Tag kyllingen op og afkøl den en smule, før skind og ben fjernes. Tag halvdelen af kødet fra og trevl det i mindre stykker. Resten gemmes til en anden dag.

Filotarteletter:
Tænd ovnen på 180grader. Pensl en muffinform med 6 huller med halvdelen af olien. Lad fillodejen ligge dobbelt. Pensl dejen med resten af olien og klip det ud i 6 kvadrater. Tryk hvert dejstykke ned i muffinformene. Bag fillodejstarteletterne i ca. 12 minutter til de er sprøde.

Aspargescreme:
Knæk enderne af aspargesene. Skær asparges i snitter. Rens porre og snit den fint. Damp grønsagerne i 1 minut. Afdryp grønsagerne og afkøl. Rør skyr med mayonnaise og klippet purløg. Vend kylling, asparges og porre i dressingen. Smag dressingen til med salt og peber.

Fordel kyllingefyldet i fillodejstarteletterne og drys med reven citronskal. Resten af den kogte kylling kan fryses eller gemmes til en anden dag. Du kan også lave dobbelt portion af fyldet og servere resten på et stykke ristet brød dagen efter. Kogevandet fra kyllingen kan sies og bruges som bouillon i en suppe.

Frugt og grønt pr. person

161 g

Energifordeling pr. person, medmindre andet er angivet

1278 kJ (305 kcal). Kulhydrat 23 g. Fedt 13 g, heraf mættet fedt 13 g