Anvendelse

Metoprolol anvendes til mange forskellige hjertekarsygdomme. Det bruges til forebyggelse og behandling af angina pectoris, mod forhøjet blodtryk, hjerterytmeforstyrrelser og symptomer på kronisk hjertesvigt.

Metoprolol indtages via tabletter.

Virkning

Metoprolol er en betablokker. Betablokkere blokerer betareceptorerne, som er de steder i cellevæggen, hvor stresshormonerne sidder. Herved blokere de stresshormonerne i kroppen.

Når man vil målrette brugen af betablokkere mod hjertelidelser, anvender man typisk betablokkere, der hæmmer de hjertets såkaldte beta1-receptorers virkning, såsom metoprolol.

Betablokkerne har flere konkrete virkninger på hjertet:

• Pulsen bliver lavere
  • Blodtrykket bliver lavere
  • Den elektriske overledning i hjertet hæmmes
  • Hjertets behov for ilt mindskes

Bivirkninger

Du kan muligvis opleve bivirkninger, når du tager betablokkere.

Bivirkningerne kan være:

• Træthed
  • Svimmelhed
  • Søvnforstyrrelser
  • Mareridt.
  • Depression
  • Kvalme
  • Diarre
  • Langsom hjerterytme
  • Impotens

Særlige forholdsregler

Du må aldrig stoppe brat med at tage betablokker. Det skal trappes ned over flere dage til uger. Der er risiko for hovedpine, hurtig puls, svedeture og trykken i brystet, hvis du stopper brat.

Hjerteforeningen samarbejder på ingen måde med medicinalindustrien eller har kommercielle interesser i at formidle viden om medicinpræparater, som du kan læse om på eksempelvis denne side. Vi stiller viden til rådighed for vores brugere og danskerne, fordi vi ved, at viden om præcis disse præparater er efterspurgt – det skøn baserer vi på statistisk data om, hvor tit en bruger søger på præparatet på Google, og hvor ofte lægerne ordinerer præparaterne.