GIV LIV

Arveligt forhøjet kolesterol

Hjerteforeningen mener, at vi skal være bedre til at opspore og tage hånd om arveligt forhøjet kolesterol

Arveligt forhøjet kolesterol skyldes arvelige defekter, som er til stede fra fødslen, og som påvirker omsætningen af kolesterol i kroppen. Diagnosen skal overvejes ved højt kolesterol, men alt for få tilfælde opspores og diagnosticeres i dag i tide. Dette på trods af, at der er gode behandlingsmuligheder, som kan mindske fremtidig risiko for udvikling af hjertesygdom.

Hjerteforeningen anbefaler

• At man øger fokus på personer med arveligt forhøjet kolesterol ved at lave kolesterolmålinger af slægtninge til personer, der har fået konstateret arveligt forhøjet kolesterol.
  • At man forbedrer behandlingskvaliteten i forbindelse med arveligt forhøjet kolesterol gennem regelmæssig behandlingskontrol og opfølgning.

Hjerteforeningens ekspert

Gunnar Gislason

Forskningschef

Ekspertområder:

Forebyggelse, Hjertesygdomme, Viden og forskning, Akut

Fakta

• Kolesterol kan måles i en blodprøve, og arveligt forhøjet kolesterol skal overvejes, når der er mere end 5 millimol LDL-kolesterol (”det lede kolesterol”) pr. liter blod (1).
  • 1 ud af 250 danskere lider af arveligt forhøjet kolesterol, og personer med arveligt forhøjet kolesterol har 13 gange større risiko for at udvikle åreforsnævring og hjerte-kar-sygdom end normalbefolkningen (2).
  • Livsstilsforandringer er vigtige i behandlingen af arveligt forhøjet kolesterol, men medicinsk behandling er nødvendig, da det stort set er umuligt at opnå et normalt kolesterolniveau alene gennem kostændring (3).

Kilder

1. Dansk Cardiologisk Selskab. ”Familiær hyperkolesterolæmi (FH)”. DCS holdningspapir, 2019, nr. 2: https://www.nbv.cardio.dk/familiaer-hyperkolesterolaemi-fh.
  2. Benn, M., Watts, G.F., Tybjaerg-Hansen, A., Nordestgaard, B.G. „Familial hypercholesterolemia in the Danish general population: Prevalence, coronary artery disease, and cholesterol-lowering medication”. J Clin Endocrinol Metab, 2012; 97(11): 3956-64.
  3. Hjerteforeningens forebyggelsespolitik, 2014.

Nyttige dokumenter og links

• Sundhedsstyrelsen, rapport om arveligt forhøjet kolesterol (2016): https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2017/Familiaer-Hyperkolesterolaemi.ashx?la=da&hash=F616B1BB7A7096312D8B8D1D1415F8A3A32FA742