GIV LIV
Test dig selv

Kære du

l
Det kan være svært at holde humøret højt i julemåneden, hvor alle har så travlt med deres egne familier, med juleindkøb og med at nå alle deadlines på jobbet inden årsskiftet. Måske føler du dig hægtet lidt af hele ræset? Måske føler du dig lidt alene på denne tid af året?

Hjerteforeningens psykolog giver dig en håndsrækning i form af tre gode råd til, hvordan du kan bryde med de triste tanker:

1. Sig det højt
    Føler du dig trist og ensom, er det vigtigt, at du ikke sidder for meget alene med dine tanker. Husk at få talt med andre mennesker hver dag. Derudover kan det være en god ide at sige højt til familie og venner, at du føler dig alene, så din omgangskreds bliver opmærksom på problemet. Især her i julen, hvor folk omkring dig har travlt, og måske ikke er så opmærksomme.Har du brug for at vende tanker og bekymringer, kan du altid ringe til vores telefoniske rådgivningslinje, Hjertelinjen, hvor du kan få professionel rådgivning af Hjerteforeningens rådgivere.
    oo
  2. Gå ture
    Det er oplagt at huske telefonsamtaler med venner og familie, men derudover er det også en mulighed at gå en tur sammen med andre. Det kan både give energi og glæde at bevæge sig ude i naturen. En gåtur i selskab med andre kunne måske være et fast indslag én eller flere gange om ugen for dig? Prøv fx en af vores hjertestier, som du finder på hjerteforeningen.dk/hjertestier.dk
  3. Dyrk (alternative) fællesskaber
    Mennesker er sociale væsner, og de fleste af os har brug for at indgå i meningsfulde fællesskaber. Selvom man er omgivet af mange mennesker, kan man stadig føle sig alene. Det er derfor vigtigt, at man føler sig som en del af et socialt fællesskab. Dette kan du opnå, ved at opsøge andre, der deler de samme mål, værdier eller interesser, som dig. Det kunne fx være i en hobbyklub, eller som frivillig i en forening. Hvis man eksempelvis er glad for at strikke, kan man dele sine resultater og få inspiration fra andre via grupper på facebook. Det kan også være meningsfuldt at melde sig til et frivilligt arbejde, hvor man føler, at man hjælper andre og har en særlig rolle. I Hjerteforeningen har vi masser af muligheder til dig, der savner at være en del af et fællesskab. Læs mere her.
    oo

Kilde: Tania Boriths Lund Pedersen, psykologfaglig konsulent i Hjerteforeningen og psykolog på Hjertelinjen.

Jul_Infobokse_Illustration_

Deltag i julebanko

Hjerteforeningen inviterer til gratis online banko onsdag d. 15. december. Kom i ægte julestemning, når ambassadør Thomas Evers Poulsen guider os trygt igennem årets hyggeligste julebanko. Du kan vinde fede præmier – så det er bare med at være klar med brikkerne.
p

Jul_Infobokse_Illustration_3

Send en digital julehilsen

Der er intet hyggeligere end en personlig hilsen – særligt i julen. Lav dit eget digitale julekort og glæd en, du holder af. Du kan sende din hilsen på e-mail og/eller dele det på de sociale medier. Det er bare om at komme til tasterne og sprede juleglæde.

Jul_Infobokse_IntetHjerteAlene_

Ensomhed som hjertepatient

Ensomhed har alvorlige konsekvenser for hjertet. Hjerteforeningen er medlem af Folkebevægelsen mod Ensomhed, der sammen kæmper mod ensomhed. Læs mere og få gode råd fra Hjerteforeningen.

logo-god jul (1)

Vil du støtte hjertet?

Din støtte går til hjerteforskning, forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme og hjælp til danske hjertepatienter og pårørende i hele landet.