Middle aged woman stretching yoga exercise while sitting forward on the bed while her hands are holding the feets. Focus on the feets and hands.

Udstrækning 

Alle har gavn af en gradvis nedkøling efter træning. Her sænkes intensiteten langsomt, og hjerte og kredsløb tilpasses igen et lavere aktivitetsniveau og en lavere puls. Udstrækning kan indgå som en del af denne nedkøling.

 

Strækøvelser, der udføres jævnligt, gerne dagligt og som minimum to til tre gange om ugen, kan øge eller vedligeholde bevægeligheden, og udstrækningen kan dermed modvirke den naturlige nedgang i bevægeligheden, der sker med alderen.

 

Nedsat bevægelighed kan med tiden føre til, at du bliver begrænset i dine hverdagsaktiviteter. Fx kan det øge risikoen for at falde, hvis du går for langsomt.

 

Nogle udfører strækøvelserne, udelukkende fordi de synes, det er rart og en god måde at runde træningen af på. Nogle oplever også en afspændende effekt af strækøvelser.

 

Hvis du udelukkende udfører strækøvelserne for at øge din bevægelighed, kan du gøre det, når det passer dig i løbet af dagen.

 

Når du udfører strækøvelserne, skal du langsomt bevæge dig til yderstillingen, indtil du fornemmer et stræk i muskulaturen. Strækket skal holdes, så det føles kraftigt, men ikke ubehageligt. Lav et vedholdende stræk i yderstillingen i minimum 30 sekunder.

 

Husk at trække vejret roligt og helt ned i maven, mens du udfører strækøvelserne. Slip langsomt strækket, gå videre til næste muskel og gentag proceduren.

 

Gradvis nedkøling efter høj aktivitet er særligt vigtig for mennesker med hjertesygdom

Hvis du har spørgsmål om din hjertesygdom og træning, står vores rådgivere på Hjertelinjen klar til at hjælpe dig.

Ring til Hjertelinjen på 7025 0000 – man-torsdag kl. 9-16.