GIV LIV

Drikkevarer og træning

smoothie

Drik 1½ - 2 liter væske dagligt og mere når du træner. Drik vand i løbet af dagen, og undgå sukkerholdige drikke før og under træning da de kan give ubehag og ondt i maven. Dagen igennem anbefales vand. Kaffe og te tæller med i væskeregnskabet. Du kan fint drikke tre til fem kopper filterkaffe dagligt og te i samme mængder.

Hjerteforeningen anbefaler

Hjerteforeningen anbefaler vand, som den primære væskekilde til træning samt til dagens måltider.

Der har været en tendens til at fylde på med protein- og sukkerholdige drikkevarer efter træning, for at fylde kroppens depoter op, men vi overser ofte de mange kalorier det løber op i. Det kan ske du via drikkevarer tilføjer lige så mange kalorier, som du netop har kæmpet for at forbrænde. De kalorieholdige drikke kan være sodavand, saftevand, proteindrikke, energidrik eller kakaomælk.

Eksempel

Kvinde på 55 år har spillet badminton i en time og forbrændt:         300 kcal.

Efter træning drikker hun ½ liter kakaomælk og spiser 1 banan:       700 kcal.

Drikkevarer før og under træning

Vand anbefales som kroppens vigtigste kilde til væske. Vand er uden kalorier og fås lige fra vandhanen. Drik mindst 1½ liter vand dagligt. I forbindelse med træning er det vigtigt at supplere med vand undervejs, så tag en vanddunk med til træning.

Kaffe og te slukker ikke tørsten ligesom vand, men kan fint drikkes op til træning.

Drikkevarer efter træning

Mælk er en naturlig kilde til både protein til muskler og kalk til knogler. Mælk indeholder både mælkesukker og protein kan bruges til at genopfylde sukkerdepoterne efter træning. Fedtfattig mælk anbefales; skummetmælk, minimælk og kærnemælk i optil ¼ - ½ liter dagligt.

Kakao og drikkeyoghurt er mælkeprodukter, som udover naturligt mælkesukker også er tilsat sukker. Vær opmærksom på mængden, da disse flydende kalorier kan fylde godt på kaloriekontoen. Kakao og drikkeyoghurt tælles med i mælkens anbefaling, men skal kun udgøre en lille del af mælkens kvote pga. det større sukkerindhold. Specielt kakao anvendes ofte efter træning mhp. at genopfylde kroppens sukkerdepoter.

Drikke som ikke er velegnede til træning

Juice består af frugt og indeholder derfor frugtsukker. Juice kan pga. et højt sukkerindhold give ubehag og ondt i maven under træning. Frugtsukkeret bidrager med kalorier fra sukkerstoffer og ligger lige så højt kaloriemæssigt som sodavand.

Sodavand og saftevand kan være med sukker eller med sødestof. Sukkerholdig sodavand giver såkaldte ”tomme kalorier”. Det betyder at sodavand ikke bidrager med andet brugbart til kroppen end sukker til hurtig energi. Det vil sige energi, som kommer hurtigt, men forsvinder lige så hurtigt igen. Ligesom juice kan det høje sukkerindhold give mavekramper under træning, da det er for koncentreret til træningsbrug.

Sukkerfri sodavand også kaldet light er sødet med sødestof. Light sodavand og light saftevand indeholder ikke kalorier, men smagen af sødestoffer kan vække lysten til søde sager, at mer’ vil have mer’. Vi kender endnu ikke langtidsvirkningen af årelangt indtag af store mængder sodavand med sødestoffer. Light sodavand har ikke koncentreret sukkerindhold og kan godt indgå som væskekilde i forbindelse med træning.

Protein- og energidrikke er læskedrikke med tilsat sukker eller sødestoffer. De kan også indeholde koffein, der ved et højt indtag kan føre til bivirkninger, såsom søvnbesvær, hjertebanken og rastløshed. Energidrikke indeholder 10-30 % mere sukker end f.eks. sodavand og kan hermed give mavekramper under træning. Ved træning, som ikke foregår på eliteplan, er protein- og energidrikke ikke nødvendige. Det vil ofte resultere i overflødige kalorier.

BA9I4442.jpg

Rådgivning

Hvis du har spørgsmål om din hjertesygdom og kost, står vores rådgivere på Hjertelinjen klar til at hjælpe dig.

Ring til Hjertelinjen på 7025 0000 – man-torsdag kl. 9-16.