Stien starter ved broen over Odder Å ved Åparkeringen og følger så vidt muligt åen. Stien består af 2 ”sløjfer”: En østlig på ca. 3,6 km og en vestlig på ca. 2 km. Stien er markeret med Hjerteforeningens stimærke.

I åen vil er det muligt at se Bæk- og Havørreder og mange forskellige fugle, om vinteren muligvis Vandstær. På ruten passeres Odder Rådhus, Kirken, Biblioteket, Spektrum, Kirkegården, gågaden, Odder Museum m.m. Gør det til en vane at se op og lær byens huse og beplantningen at kende. Se f.eks. på træernes kroner, læg mærke til hvor mange forskellige træarter der er. De ca. 50 danske arter kan ses i Den Økologiske Haves ”Plant et Træ” skoleskov på Rørthvej. Se også op på byens mange bygninger og se et meget fint udpluk af dansk stilhistorie. Odder har, som en af de eneste provinsbyer, sin egen ”Arkitekturguide”, som bl.a. kan købes på Odder Museum. Stien går gennem skov, by, bebyggelse, langs åløb og byder på et rigt fugleliv. Der er legeplads og mulighed for at sidde ned på diverse bænke undervejs på ruten. Hjertestien er velegnet til løb, cykling, picnic, barne-/klapvogne, rullestole og gangbesværede.

Har du spørgsmål om hjertestien, aktiviteter og lignende, er du velkommen til at kontakte lokalforeningen Odder.