Ruten begynder ved købmandens parkeringsplads og går forbi Kragelund Bryghus, som visse fredage serverer smagfuldt kvalitetsbryg. Fortsæt ruten mod syd ad Kragelund Møllevej forbi silo tæt på, hvor den gamle mølle stod. En markvej fører mod syd til et større skovområde. For enden af markvejen ligger en lille ejendom og ofte kan rideheste ses på marken. Hér forsætter ruten på venstre hånd gennem Stokkjelds Dal, hvor der kan findes spor af hulveje, som i gamle dage udgjorde hærvejen. Der opstod ofte flere parallelle spor, idet man lavede nye spor, når de gamle var ’kørt op’ med mudder og ikke længere kunne anvendes. Dalens arealer er ejet af en gammel Kragelund-slægt, som har opsat en mindesten i 1960. Fra mindestenen er der en fin udsigt over dalen. Ruten går tilbage til Kragelund af en markvej (Engesvangvej) til Kragelund Møllevej ved siloen og slutter, hvor den begyndte.

(ikke egnet til kørestole på ca. 1 km strækning af ruten).

Har du spørgsmål om hjertestien, aktiviteter og lignende, er du velkommen til at kontakte lokalforeningen Silkeborg.