Stien går primært gennem skoven – men på et stykke også langs vandet. Ved parkeringspladsen findes et traktørsted, som har åbent i sommerhalvåret. Motionsklubben Stevns har sidste år via midler fra vores sponsor (Østsjællands Andelsvaskeris Fond) ved parkeringspladsen ved havnen (tæt på start og mål) etableret outdoorfitness redskaber (værdi 130.000 kr.)

Stien går igennem skoven, forbi sø og langs stranden i et kuperet terræn. Der er et rigt fugleliv i området og adgang til toiletter undervejs.

Hjertestien er både egnet til picnic, gåtur, løb, cykling, barnevogne, kørestole og gangbesværede.

Ved parkeringspladsen er der et traktørsted, som har åbent i sommerhalvåret.

Der er to ruter (1,3 km og 4,1 km) med samme startsted.

Har du spørgsmål om hjertestien, aktiviteter og lignende, er du velkommen til at kontakte Stevns Motionsklub.