Hjertestien er beliggende i naturskønt område.Den er 6 km., går gennem Ertebølle Campingplads ad stierne ud i åbne områder og skov og bakker, videre ned til Limfjorden og langs denne, og op ad bakke tilbage til campingpladsens info, som er startstedet. Med mulighed for drikke m. m. og toiletforhold. Ertebølle har en lang strandlinje mod Limfjorden, og det mest iøjenfaldende, hvis man kommer fra vandsiden, er Ertebølle Hoved eller Bjerget. Kyststrækningen er under konstant forandring, fordi storme og blæsten løbende sætter spor.

Bjerget er en ca. 500 m. lang og 20 m. høj klint. Den er Danmarks østligste molerlokalitet og består af moler med askelag og cementsten, og man kan finde flotte geologiske profiler i den. Ca. 1 km syd for klinten finder man stenalderbopladsen med den enorme køkkenmødding. I dag viser skilte hvor og fortæller kort om stedet. Syd for Bjerget er landskabet karakteriseret ved åbne vidder med grønne marker og enge. Området nord for byen, Nørre Ertebølle, rummer gamle hedearealer med mosehuller og støder op til Trend Skov med nordøst, hvor kongefamilien har deres jagthytte. Midt imellem ligger sommerhusområderne. På det kommunale hedeareal ved Smedens Sti er der udsat skotsk gallowaykvæg.

Spørgsmål kan rettes til Hjerteforeningen Vesthimmerlands formand Per Godiksen på 9862 2727 / 4011 3422 eller på godiksen@mail.tele.dk.

Har du spørgsmål om hjertestier, aktiviteter eller andet er du velkommen til at kontakte lokalforeningen Vesthimmerland.