Tre menneskers hjerte holdt op med at slå – tre redninger fik dem tilbage til livet

Igen i år kårer Hjerteforeningen Årets hjerteredder, og ligesom sidste år kan du være med til at kåre en modtager af prisen. Årets hjerteredder kåres på Hjertegalla lørdag den 9. marts.

Afgiv din stemme nederst på siden inden den 4. marts kl. 12.00

Nominerede redninger til Årets hjerteredder 2019

Allan døde, men blev reddet af sin søn

”Han ligger stift på ryggen og stirrer vildt på os, som jeg aldrig har set før. Så bliver han helt stille og blå i ansigtet”

Johannes Juul handlede resolut og gav hjertemassage, da hans 52-årige far faldt om med hjertestop under en flytning.

Teamwork reddede Ulla

”Jeg tænker et splitsekund, hvad er det nu, jeg skal? Hvor mange tryk? Er det indblæsninger eller tryk først? Men jeg går bare i gang”

Da Ulla Andreasen faldt om med hjertestop på sin arbejdsplads, reagerede fire kolleger hurtigt med livreddende førstehjælp.

40-årige Anders fik hjertestop i sengen

”I sådan en situation får man uanede kræfter selv med en brækket hånd og en kraftig hjernerystelse”

Da Lene Larsens mand får hjertestop i soveværelset, giver hun ham hjertemassage i 20 minutter på trods af en brækket hånd og en kraftig hjernerystelse. Deres to piger på ni og 13 år hjælper til uden at gå i panik.

Afgiv din stemme her inden den 4. marts 2019

Stem på Årets hjerteredder 2019

Årets hjerteredder 2019

Hjerteforeningen har modtaget 54 indstillinger til prisen som Årets hjerteredder 2019. Alle indstillinger (historier og begrundelser) kan snart læses i anonymiseret form på hjerteforeningen.dk

Alle hjerteredderne og de mennesker, de har reddet, er inviteret til et stort hyldest-arrangement fredag den 8. februar i Nykredits ”Glaskuben” på Kalvebod Brygge i København. Her vil tv-vært Camilla Miehe-Renard omtale hver enkelt redning og interviewe og hylde hjerteredderne. Hele 28 redninger er repræsenteret ved hyldest-arrangementet.

Blandt alle de indstillede hjertereddere har et dommerpanel udvalgt og nomineret hjerteredderne fra tre redninger til at modtage prisen som ”Årets hjerteredder”. Den hjerteredder, der opnår flest stemmer på hjerteforeningen.dk/givliv modtager den ultimative hyldest i ”Hjertegalla”, der sendes live på TV 2 CHARLIE lørdag den 9. marts kl. 21.

Det er læserne af Hjerteforeningens medlemsblad Hjerteliv, besøgende på Hjerteforeningens hjemmeside og følgere på Facebook, der vælger ”Årets hjerteredder”. Prisen er sponsoreret af Østifterne, der sammen med Nykredit også er sponsor for hyldest-arrangementet.

Hver en hjerteredder fortjener en stor tak og en hyldest for deres livreddende indsats.

Læs anonymiserede indstillinger, som vi har modtaget til Årets hjerteredder 2019 (forventes at ligge på sitet meget snart)

Læs om gratis Hjerteredderkursus – 30 minutters intro til genoplivning

Læs om, hvordan du kan gå dig til en gratis hjertestarter