Stig Sonne-Larsen bor i et af de 100 ens rækkehuse i grundejerforeningen Gassehaven i Holte, nord for København. Sammen med en lille gruppe af naboer gik han sidste år i spidsen for både at lære genoplivning og få en hjertestarter til bebyggelsen. Derfor opsøgte han Hjerteforeningens 30 minutters introduktionskurser i genoplivning.

– Jeg hørte om introduktionskurserne fra min svigerinde. Hun havde sammen med sin mand samlet en lille gruppe venner og fået en instruktør til at undervise dem i genoplivning. Det inspirerede mig til at også at få kurserne til Gassehaven, siger Stig Sonne-Larsen.

Hjælpen er nær
Grundejerforeningens fokus på genoplivning blev kickstartet på en generalforsamling. Flere naboer havde hørt og læst om medmennesker, der havde fået livet tilbage efter et hjertestop, netop fordi forbipasserende vidste, hvordan de skulle yde genoplivning. Visheden om, at naboer kan træde til og redde liv, blev vigtig for Gassehavens beboere, som etablerede en lille arbejdsgruppe.

– Gruppen havde det mål at gøre Gassehaven til et endnu mere trygt sted at bo – også i tilfælde af et hjertestop. Vi skillingede sammen og købte en hjertestarter, der hænger på et udhus. Men hjertestarteren gjorde det ikke alene. Vi ville også vide mere om genoplivning, blandt andet om hjertemassage, siger Stig Sonne-Larsen.

– Hjertestarteren gjorde det ikke alene. Vi ville også vide mere om genoplivning, blandt andet om hjertemassage.

På Hjerteforeningens hjemmeside læste Stig Sonne-Larsen om introduktionskurserne i genoplivning, og i april i år var 20 naboer fordelt på to hold på introduktionskursus i genoplivning.

– Kurset var godt. Nogle havde tidligere lært om genoplivning, og de var glade for at prøve det igen. Og dem, der aldrig før havde prøvet at yde genoplivning, var glade for at prøve det – for nu ved de, hvad de skal gøre, siger Stig Sonne-Larsen, som også selv deltog på kurset.

– Det er ikke så svært at yde genoplivning. Det vigtigste er at turde gøre det. Introduktionskurset gav os tryghed til at handle, hvis en nabo får hjertestop og brug for hjælp. Udover min vished om at jeg kan give en afgørende hjælp ved et hjertestop, har det også været en god fælles oplevelse at få Giv Liv-projektet til vores bebyggelse, siger Stig Sonne-Larsen.