GIV LIV

Om GÅ MED

Hjerteforeningen hjælper danskerne med at passe på deres hjerter, og vi vil med GÅ MED få endnu flere danskere til at bevæge sig – sammen. For hvert skridt tæller.

Derfor gør vi det

Bevægelse betyder meget for vores liv og helbred. En aktiv hverdag bidrager til at forebygge en lang række sygdomme som fx hjertesygdom, demens og forbedrer også livet med sygdom. Man får mere energi og større mentalt overskud af at røre sig og forebygger stress, angst og depression.

På trods af de mange gavnlige effekter, er fysisk inaktivitet et stort og stigende samfundsproblem. Vi sidder for meget og bevæger os for lidt - både på arbejde og i fritiden. Mange af de gøremål, som førhen gav naturlig bevægelse, er i dag automatiseret, så det kan være svært at passe på sig selv. Særligt hvis vi skal gøre det alene.

Med projektet GÅ MED ønsker Hjerteforeningen at udvikle en stærk fællesskabsbaseret national indsats for at skabe mest mulig værdi og gøre en forskel for flest muligt - både mennesker med en hjertesygdom og de mange, som vil kunne undgå sygdom, mistrivsel og ensomhed ved at tage skridtet mod en mere aktiv hverdag.

GÅ MED er støttet af Sundhedsstyrelsen og TrygFonden

Det har vi sat os for

Med projekt GÅ MED har vi sat os for at gøre en forskel, og arbejder med disse ambitiøse mål:

• Etablering af gå-grupper i mindst 70 kommuner
  • Mindst 640 lokalt forankrede gå-grupper
  • Mindst 7000 danskere er aktive i gå-grupperne
  • Mindst 75.000 brugere af GÅ MED-app og website
  • Mindst 30% af deltagerne bevægede sig ikke nok, før de startede*

*dvs. lever ikke op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet

Sådan gør vi det

Når vaner skal ændres og fastholdes, betyder det meget at være en del af et fællesskab. Som initiativtager og støttende organisation vil Hjerteforeningen derfor mobilisere og understøtte frivillige gå-værter til at stå i spidsen for lokale gå-fællesskaber og forsøge at imødekomme de barrierer, som kan stå i vejen for at komme i gang – både som gå-vært og deltager.

Det gør vi blandt andet ved at:

• Udbrede kendskabet til GÅ MED
  • Mobilisere frivillige gå-værter i hele landet
  • Tilbyde gratis landsdækkende kurser og support til gå-værter
  • Understøtte gå-værter med materialer og rekruttering af deltagere
  • Dele og udbrede viden om positive effekter af gå-fællesskaber og gåture
  • Udvikle en GÅ MED-app og hjemmeside, som fx gør det lettere at finde en gå-gruppe
  • Samarbejde med relevante organisationer, foreninger og kommuner
  • Bidrage til forskning på området

Hvad er GÅ MED

GÅ MED er en kerneaktivitet i Hjerteforeningen og et gratis tilbud til dig, som ønsker at være en del af et gå-fællesskab med højt til loftet og plads til alle.

GÅ MED er også for dig, som ikke kan gå de lange vandreture, men gerne vil ud og nyde din lokale natur på gåture i Danmark sammen med andre ligesindede.

Alle gåture planlægges og afvikles af en lokal gå-vært, som sætter rammen for et rart og inkluderende gå-fællesskab og sørger for at tilpasse tempo, distance og terræn, så alle kan være med – også dig som ikke kan gå langt eller hurtigt.

Gåturene foregår i lokale grønne områder – i skoven, parken eller ved vandet. Det vigtigste er ikke hvor langt vi går, men at vi kommer afsted, og kan dele de gode oplever med hinanden undervejs.

Med hvert skridt vi tager, gør vi en forskel for os selv og andre.

Interesseret i et samarbejde?

GÅ MED er for alle der ønsker at være en del af et gå-fællesskab, hvor gode oplevelser er i centrum.

Så kontakt os.

Mail: gaamed@hjerteforeningen.dk

20220630__Gaagrupper_HF_356_GÅ MED MIG

Bliv gå-vært i GÅ MED

Har du lyst til at skabe et lokalt gå-fællesskab til glæde for dig selv og andre? Lige nu søger vi gå-værter i hele landet, som har lyst til at gøre en forskel.

A group of male and female friends walking up a hill on a coastal path along a cliff edge overlooking the sea in Cornwall. The main focus is one woman wearing a jacket and scarf, she is smiling while looking down.

Inspiration til din gåtur

Uanset om du er nybegynder eller garvet gå-entusiast, kan det være nyttigt med inspiration til din gåtur.

Young people with backpacks walking in the forest Tourists on the tourist route.

Hvert skridt tæller

Fordelene ved at gå opnår du allerede, når du tager det første skridt. Gåture giver frisk luft, nye oplevelser og velvære – fysisk og mentalt.

02_GÅ-MED_Vignet_Navnetraek_Orange_RGB

Kontakt GÅ MED teamet