GIV LIV

Hvert skridt tæller

Hvad gør gåture ved kroppen? En gåtur ved havet, i skoven eller i den lokale park kan på mirakuløs vis vende en dårlig dag til det bedre, og give ny energi.

Hvad sker der i kroppen når du går? Få svaret her

Play Video

Hvilke fordele er der ved at gå? Her giver overlæge og professor Bente Klarlund Pedersen svar på, hvad gåture gør ved kroppen og sindet.

Regelmæssige gåture har nemlig en lang række positive effekter både fysisk, mentalt og socialt.

Se med og bliv klogere på, hvordan regelmæssige gåture både styrker hjertesundheden, giver mere energi, bedre hukommelse og søvn – og ikke mindst, hvorfor det at være en del af et gå-fællesskab er en helbredsfaktor på linje med kost og motion.

Hvorfor er det sundt at gå?

En gåtur ved havet, i skoven eller i den lokale park kan på mirakuløs vis vende en dårlig dag til det bedre og give ny energi. Kombinationen af at komme ud i naturen, sammen med andre og samtidig bruge kroppen, er en rigtig god opskrift på, hvordan du kan styrke din sundhed og trivsel.

 

Skånsomt men effektfuldt

Gang er en effektiv, men skånsom motionsform, og derfor rigtig god hvis du er utrænet. Du får samtidig frisk luft og gode naturoplevelser. Det bløde underlag, de smukke omgivelser og den friske luft er bare nogle af de gode grunde til at gå ud i naturen.

 

Gå dig til mange fordele

Regelmæssige gåture styrker b.la. hjertesundheden og forebygger blodpropper ved at sænke blodtryk og kolesterol. Gåture styrker hukommelse og koncentration og forbedrer søvnen, forebygger depression og styrker din mentale trivsel.

En aftale om at gøre noget aktivt sammen, kan være en hjælp til at komme afsted, og socialt samvær kan let kombineres med en gåtur. Når vi er sammen med andre og oplever nye ting giver det ofte mere energi og overskud

 

Det er aldrig for sent at komme i gang

Med alderen bliver muskler og knogler svagere. Det er en naturlig biologisk proces. Reduceret muskelstyrke kan fx medføre problemer med balancen som giver en øget risiko for at falde. Heldigvis kan man selv modvirke tabet af muskel og knoglestyrke ved at holde sig regelmæssigt fysisk aktiv. Og det er aldrig for sent at komme i gang. Hvert skridt tæller.

Hjertestier984

Bliv gå-vært i GÅ MED

Har du lyst til at skabe et lokalt gå-fællesskab til glæde for dig selv og andre? Lige nu søger vi gå-værter i hele landet, som har lyst til at gøre en forskel.

A group of male and female friends walking up a hill on a coastal path along a cliff edge overlooking the sea in Cornwall. The main focus is one woman wearing a jacket and scarf, she is smiling while looking down.

Inspiration til din gåtur

Uanset om du er nybegynder eller garvet gå-entusiast, kan det være nyttigt med inspiration til din gåtur.

GÅ MED_Vignet_Orange_RGB

Om GÅ MED

GÅ MED er en kerneaktivitet i Hjerteforeningen og et gratis tilbud til dig, som ønsker at være en del af et gå-fællesskab med højt til loftet og plads til alle.

01_GÅ-MED_Vignet_Navnetraek_Orange_RGB

Kontakt GÅ MED teamet

Telefon: 33669978

Hverdage mellem 10-15

Mail: gaamed@hjerteforeningen.dk